Veelgestelde vragen
-
Waar kan ik mijn klantnummer vinden?
Uw klantnummer staat op alle rekeningen, brieven en e-mails die u van ons ontvangt. Betaalt u via automatische incasso? Dan staat uw klantnummer in de omschrijving van de incasso’s in uw rekeningoverzicht.
Ook kunt u uw klantnummer vinden in Mijn Vitens.
-
Hoe kan ik inloggen op Mijn Vitens?
Op Mijn Vitens kunt u zelf uw gegevens bekijken en aanpassen. U kunt gemakkelijk inloggen op Mijn Vitens of een account aanmaken als u dat nog niet heeft. Voor meer informatie hierover, lees onze pagina over inloggen. Daar leggen we het stap voor stap uit.
-
Mijn betaalpagina ziet er anders uit. Klopt dit?
Ja, dat klopt. Onze pagina heeft een update gehad. Hierdoor ziet de betaalpagina er anders uit. Verder verandert er voor u niks.
-
Ik heb mijn manier van betalen aangepast. Hoe snel gaat de nieuwe manier van betalen in?
Past u uw manier van betalen binnen 2 weken na het ontvangen van uw termijnfactuur? Dan betaalt u de eerstvolgende termijnfactuur op de nieuwe manier.
-
Hoe kan ik een nieuwe aansluiting aanvragen?
Lees hier meer over op onze servicepagina Aansluiting aanvragen.
-
Uitleg over leidingen
Vitens maakt gebruik van verschillende soorten en maten leidingen. Hieronder vindt u een overzicht van de meest gebruikte leidingen:
- Transportleidingen zijn grote leidingen van de waterwingebieden naar de productielocatie's, of verder het voorzieningsgebied in. Op deze leidingen zijn geen klanten aangesloten.
- Hoofdleidingen zijn ook grote leidingen die van de productielocaties naar de klant gaat. Deze leidingen zijn vaak minder groot dan transportleidingen. Op deze leidingen zijn aansluitleidingen aangesloten die het water naar woningen en bedrijven leiden.
- Een aansluitleiding is de leiding die van de hoofdleiding in de straat bij woningen en bedrijven binnenkomt.
Meer weten? Kijk dan op: Drinkwaterleiding.
-
Wat zijn de regels voor een watermeteropstelling?
De NEN2768 beschrijft de eisen voor de meterkast. De regels voor minimale afmetingen en indeling van de meterkast vindt u hier: regels meterkasten.
Daarnaast heeft Vitens voor de overige watermeteropstellingen regels opgesteld. De laatste versies van deze regels kunt u hieronder downloaden:- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 – 2,5 (NEN2768)
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 4
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 – 6,3
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 10
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 16
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Frontbeveiliging DN 32
- Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Frontbeveiliging DN 50
-
Wanneer moet ik betalen?
Op uw rekening staat hoeveel tijd u heeft om te betalen. Heeft u uw rekening niet op tijd betaald? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk.
Ga naar uw rekeningenoverzicht en betaal meteen via iDeal. -
Ik word afgesloten van drinkwater, maar dit heeft ernstige gevolgen voor mijn gezondheid. Wat nu?
Heeft het afsluiten van uw drinkwater ernstige gevolgen voor uw gezondheid of die van uw huisgenoot? Dan kunt u afsluiting voorkomen door het formulier Medische verklaring op te sturen. Vul het formulier helemaal in en laat het ondertekenen door een niet behandelend arts. Dit is een andere arts dan uw eigen arts. Na ontvangst bepalen wij of wij het drinkwater afsluiten of niet.
Let op: het opsturen van dit formulier zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen!
Heeft u openstaande bedragen? Betaal die dan meteen.
Stuur het formulier terug naar:
Vitens N.V.
Postbus 1205
8001 BE ZWOLLE- Formulier Medische verklaring downloaden (pdf-bestand, 174 kb)
-
Hoe lang doet Vitens er over om mijn betaling te verwerken?
Uw betaling wordt binnen 3 werkdagen verwerkt.
-
Waarom worden er extra kosten in rekening gebracht?
Wij begrijpen dat u liever geen extra kosten betaalt. Lukt het niet om uw rekening op tijd te betalen? Dan helpen wij u graag om extra kosten te voorkomen. U kunt dan bijvoorbeeld uitstel op de rekening zetten of een betalingsregeling met ons afspreken. Kijk hiervoor op Betalen.
Als u toch te laat bent met betalen sturen wij eerst een kosteloze herinnering en een sms als extra herinnering. Zo kunt u nog betalen voordat wij extra kosten in rekening hoeven te brengen. Betaalt u dan nog niet, dan sturen wij een aanmaning met extra kosten. Dit mogen wij volgens artikel 6:96 uit het Burgerlijk Wetboek doen.
De extra kosten (incassokosten) die wij in rekening mogen brengen zijn minimaal 40 euro tot een maximum van 15% van het openstaande bedrag. In onze tarieven leest u wat de incassokosten zijn. -
Ik betaal via automatische incasso, wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?
U kunt de afschrijfdag zelf kiezen in Mijn Vitens. Valt de afschrijfdag op een feestdag of in het weekend? Dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven. De door u gekozen afschrijfdag kan hierdoor verschillen.
In Mijn Vitens kunt u zien wat er is afgeschreven en welke bedragen openstaan. -
Waarom heb ik een betalingsherinnering (per sms) ontvangen?
Wij sturen u een SMS om u eraan te herinneren dat u een opstaande rekening heeft. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaald. In de SMS staat alles om de rekening toch nog te kunnen betalen. Heeft u al betaald? Dan hoeft u niets te doen.
U kunt uw openstaande rekeningen ook bekijken in uw rekeningoverzicht in Mijn Vitens. Lees hier meer over op onze servicepagina Geldzaken. -
Ik heb een brief van het incassobureau ontvangen. Wat moet ik doen?
De bedragen die u nog moet betalen zijn doorgegeven aan het incassobureau. Voor vragen over deze rekeningen moet u contact opnemen met het incassobureau.
Wilt u de openstaande bedragen betalen? Dan moet u dit naar het incassobureau overmaken. -
Ik kan mijn rekening niet betalen. Wat nu?
Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om de rekeningen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.
Naar de incassopagina -
Mijn automatische incasso is mislukt. Wat nu?
Dat kan gebeuren. Heeft u de rekening inmiddels al handmatig overgemaakt? Wij verwerken de betaling binnen drie werkdagen.
Heeft u uw rekening nog niet betaalt? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk.
Log in uw Mijn Vitens account om de betaling via iDeal te voldoen.
-
Kan ik in één keer voor het hele jaar betalen?
Nee. Bij Vitens is het nog niet mogelijk om alle termijnbedragen vooraf in één keer te betalen.
-
Waar kan ik mijn openstaande rekeningen zien?
U kunt al uw rekeningen inzien in uw Mijn Vitens account. Bekijk hier uw:
- Openstaande rekening(en)
- Jaarafrekening
- Termijnrekening
-
Hoe snel gaat mijn nieuwe manier van betalen in?
Past u uw manier van betalen binnen 2 weken na het ontvangen van deze brief aan? Dan betaalt u de eerstvolgende termijn op de nieuwe manier. Past u uw manier van betalen later aan? Dan kan het zijn dat u nog 1 keer op de oude manier betaalt.
-
Wat is het rekeningnummer van Vitens?
Hieronder vindt u het IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identification Code) van Vitens.
Voor particulieren en MKB
IBAN = NL94INGB0000869000
BIC = INGBNL2AGroot zakelijke klanten
IBAN = NL34INGB0009152522
BIC = INGBNL2A
Zet bij uw betaling het betalingskenmerk van de rekening of uw klantnummer.
-
Hoe kan ik mij aan- en afmelden voor de nieuwsbrief van Vitens?
Heeft u interesse in de Vitens-nieuwsbrief? Meld u aan met uw e-mailadres en ontvang handige bespaartips en het laatste nieuws over uw drinkwater.
Wilt u de nieuwsbrief op een ander e-mailadres ontvangen?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u uw e-mailadres veranderen.
Wilt u zich afmelden voor de nieuwsbrief?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u zich afmelden.
Let op: wilt u ook het e-mailadres aanpassen waarop u klantadministratie ontvangt? Log dan in op Mijn Vitens of neem contact op met de klantenservice. Meld u aan voor onze klantnieuwsbrief -
Hoe meld ik een klacht, compliment of advies?
Wij doen ons best om altijd goede service te bieden. Dit betekent ook dat wij het graag horen als u een klacht of advies voor ons heeft. Op Contact ziet u hoe u dit aan ons kunt doorgeven. Een compliment geven mag natuurlijk ook.
-
Hoeveel kost het om het 0900-nummer van Vitens te bellen?
Als u belt met de Klantenservice van Vitens betaalt u alleen uw normale belkosten. Dit zijn de kosten die uw telefoonprovider in rekening brengt, bijvoorbeeld voor mobiel bellen.
-
Ik ben in het buitenland. Hoe kan ik contact opnemen met Vitens?
Vanuit het buitenland kunt u niet naar Nederlandse servicenummers bellen. Vanuit het buitenland zijn wij bereikbaar via: +31 88 884 5060.
-
Is er een onafhankelijke instantie waar ik met mijn klacht over Vitens terecht kan?
Natuurlijk zorgt Vitens ervoor dat uw klacht wordt opgelost. Maar komen we er samen niet uit, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Water. Deze commissie is onafhankelijk en behandelt particuliere klachten tot een bedrag van € 5.000. Uw klacht mag dan niets te maken hebben met een ziekte, lichamelijk letsel of sterfgeval.
Klachten kunt u zowel schriftelijk als digitaal indienen. Aan het behandelen van de klacht zijn eenmalige kosten verbonden. De hoogte van dit klachtengeld verschilt per commissie. Als u in het gelijk wordt gesteld, krijgt u het klachtengeld terug. Meer informatie kunt u vinden op degeschillencommissie.nl. Het postadres van de Geschillencommissie Water is: Postbus 90600, 2509 LP DEN HAAG
-
Hoezo drinkwatertekort? Nederland is toch een waterland?
Wereldwijd staat Nederland bekend om zijn water. Toch hoor je regelmatig dat de kans bestaat dat we niet genoeg drinkwater hebben. Dat we te maken kunnen krijgen met een drinkwatertekort, heeft drie belangrijke oorzaken:
- Er komen steeds meer mensen, huizen en bedrijven bij. Die hebben allemaal drinkwater nodig.
- Door klimaatverandering hebben we steeds vaker warme en droge zomers. Water verdampt dan snel en mensen gebruiken veel meer drinkwater. Ze gaan bijvoorbeeld hun tuin sproeien, vaker douchen en zwembaden vullen.
- Tot slot hebben we in Nederland steeds vaker te maken met natte winters. We voeren regenwater snel af om droge voeten te houden, maar daardoor ontstaat in de zomer een watertekort. Dat water is nodig om drinkwater van te maken, maar ook voor natuur en landbouw.
En zo kan Nederland als waterland dus toch een drinkwatertekort hebben en moeten we drinkwater alleen gebruiken daar waar het echt voor nodig is.
-
Het heeft toch genoeg geregend? Waarom dan water besparen?
Je zou zeggen dat er jaarlijks in Nederland meer dan genoeg regen valt. Waarom hoor je dan toch steeds over een drinkwatertekort?
We kunnen de regen die valt niet direct gebruiken om drinkwater van te maken. We pompen water namelijk op uit diepe grondlagen en het duurt lang voordat regenwater zo ver de grond in is getrokken.
De afgelopen 100 jaar hebben we Nederland ingericht om regenwater zo snel mogelijk af te voeren naar de zee. Zo houden we wel onze droge voeten, maar wordt de bodem na een paar dagen al droog, verdorren onze plantjes en gaan we sproeien.
Naast tijd, heeft regenwater ook ruimte nodig om de grond in te zakken. Lang geleden bestond Nederland uit veel open en natte gebieden. Nu is dat heel anders. We gebruiken elk hoekje van ons land, bijvoorbeeld voor huizen, bedrijven, wegen en het verbouwen van gewassen. Zo bereikt steeds minder regenwater de bodem.
Dus om het drinkwatertekort op te lossen, hebben we meer nodig dan een regenbui. Samen met partners kijken we hoe we water in de toekomst langer kunnen vasthouden. Tegelijkertijd blijft het nodig om zuinig om te gaan met ons drinkwater.
-
Waarom pompt Vitens niet gewoon meer water op?
We maken drinkwater van grondwater. Dat pompen we diep onder de grond op. Daarna zuiveren we het in een van onze productiebedrijven. Voordat drinkwater uit de kraan komt, heeft het dus al een hele reis afgelegd.
Daarnaast kan Vitens niet zelf bepalen om meer water op te pompen. Provincies wijzen de plekken aan waar water opgepompt mag worden en hoeveel. Extra water oppompen is ook lastig omdat het water dat er is, verdeeld moet worden tussen mens, dier en natuur.
Voor nu zou meer drinkwater oppompen een oplossing kunnen zijn, maar dan moeten we daar wel toestemming voor hebben van de provincies. Voor de toekomst zoeken we een duurzamere oplossing. We moeten dus zuiniger omgaan met het drinkwater dat we hebben.
-
Waarom bouwt Vitens geen grotere voorraadkelders?
Op warme dagen kan Vitens de watervoorraad soms niet snel genoeg bijvullen. Maar een grotere watervoorraad is daarvoor geen oplossing.
Elke dag vullen we grote voorraadkelders met schoon drinkwater. Dit is genoeg voor normaal gebruik, maar op warme dagen lopen die voorraadkelders sneller leeg. Want dan verbruiken we met z’n allen veel meer drinkwater. Vooral als het lang achter elkaar warm en droog is. Mensen gaan vaker douchen, hun zwembaden vullen en de tuin sproeien.
Je zou zeggen, dan maak je toch grotere voorraadkelders? Dat is helaas geen optie. Extra voorraadkelders kosten veel geld. En als we de voorraadkelders zo groot maken dat er genoeg drinkwater in past voor een zomerse dag, zit er de rest van het jaar te veel water in.
Als het water te lang in de voorraadkelder zit, vermindert de kwaliteit. Drinkwater moet binnen zo'n 24 uur gebruikt worden. Anders kunnen er ongezonde bacteriën in gaan groeien. We kunnen dus niet zomaar meer drinkwater opslaan.
Om te voorkomen dat onze voorraadkelders sneller leeglopen dan ze kunnen worden bijgevuld, is het slim om ook op een warme dag zuinig om te gaan met drinkwater.
-
Waarom op warme dagen drinkwater gebruiken buiten de spitsuren?
Op warme dagen gebruiken we met z'n allen veel meer water. En dat doen we vaak allemaal tegelijkertijd, waardoor we de voorraad niet snel genoeg kunnen bijvullen.
Mensen gebruiken in de ochtend en avond tegelijk veel drinkwater. Bijvoorbeeld om te douchen, koken en hun tuin te sproeien. Die drukke momenten noemen we spitsuren.
Vitens maakt drinkwater op verschillende productielocaties. Daar slaan we vers drinkwater op in grote voorraadkelders. Tijdens de spitsuren lopen onze voorraadkelders met drinkwater snel leeg. Op normale dagen is dat geen probleem: dan vullen we onze voorraadkelders na de spitsuren gewoon weer bij.
Op warme dagen lukt dat niet. Mensen gebruiken dan niet alleen veel meer water, de spitsuren duren ook langer. Daardoor kunnen we de voorraadkelders niet genoeg aanvullen. En dan kan het best spannend worden.
Het is daarom nodig om op warme dagen zuinig met drinkwater om te gaan, zodat wij voldoende tijd hebben om onze voorraadkelders bij te vullen.
-
Waarom maakt Vitens alleen drinkwater van grondwater? Er zit toch genoeg water in onze rivieren en meren?
Vitens maakt drinkwater van grondwater. Dat heeft veel voordelen. Water diep in de grond is namelijk beter beschermd tegen vervuiling, zoals plastic en medicijnen. En de bodem werkt als een natuurlijk filter. Hierdoor hoeven wij grondwater minder te zuiveren om er drinkwater van te maken. Het is al schoner van zichzelf.
Om ons voor te bereiden op de toekomst, proberen we extra plekken te regelen om grondwater op te pompen. Dit kost veel tijd. Daarnaast onderzoeken we manieren om rivierwater zo duurzaam mogelijk te zuiveren tot drinkwater.
Ook kijken we of we water kunnen vasthouden en in de bodem kunnen infiltreren. Door water zo in de bodem te brengen, zorgen we niet alleen voor genoeg drinkwater, maar bijvoorbeeld ook voor herstel van de natuur.
Grondwater blijft voor Vitens dus waardevol, maar we zien ook zeker kansen om het water uit meren en rivieren te gebruiken.
-
Moeten bedrijven ook drinkwater besparen?
Ja, om ook in de toekomst genoeg drinkwater te hebben, moeten we met zijn allen minder water gaan gebruiken. Dat geldt dus ook voor bedrijven.
Nieuwe bedrijven kunnen niet zomaar onbeperkt water gebruiken. Vitens spreekt af hoeveel water ze gaan gebruiken en waarvoor precies. Niet voor alle handelingen in een bedrijf of fabriek is namelijk water van drinkwaterkwaliteit nodig.
Daarnaast helpt Vitens bestaande bedrijven met besparen. Bijvoorbeeld met een waterscan, die alle processen binnen een bedrijf in kaart brengt. Dat levert veel verbeterpunten op om water te besparen.
De meeste bedrijven willen zelf ook water besparen, omdat dit geld bespaart en ze zelf ook duurzaamheidsdoelen hebben. Vitens brengt bedrijven met elkaar in contact, zodat ze van elkaar kunnen leren en ideeën kunnen uitwisselen.
-
Wat kan ik doen om water te besparen?
De slimste wijs met drinkwater-bespaartips staan per thema in een handig overzicht. Kies vooral zelf op welk gebied u wilt besparen: douche, wc, tuin, vaatwasser, wasmachine, zwembad en overig. Alle beetjes samen zorgen voor ons drinkwater van morgen.
Alle waterbespaartips -
Wat doet Vitens zelf om het waterverbruik te minderen?
Als we u vragen om water te besparen, dan moeten we natuurlijk ook naar onszelf kijken. Dat doen we. Elke dag opnieuw.
Ga naar de voorbeelden
-
Hoe geef ik mijn meterstand door?
U kunt de meterstand op de volgende wijze doorgegeven:
- Via het gratis telefoonnummer 0800 9192, houd hierbij uw opnamekenmerknummer bij de hand.
- Via de door u ontvangen e-mail, klik op de link in de e-mail en vul uw meterstand in.
- Via onze afdeling Klantenservice. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 bereikbaar op telefoonnummer 0900 0650.
- Via onze website: Meterstand doorgeven.
-
Ik heb geen of een verkeerde meterstand doorgegeven. Wat moet ik doen?
Wat moet ik doen als mijn meterstand geschat is?
Als uw meterstand geschat is kunt u de werkelijke meterstand aan ons doorgeven en kan uw afrekening worden gecorrigeerd. Neem hiervoor contact op met onze afdeling Klantenservice. Raadpleeg hier onze tarieven.
Wat moet ik doen als ik een verkeerde meterstand heb doorgegeven?
Als u een verkeerde meterstand heeft doorgegeven kunt u het beste alsnog de juiste meterstand aan ons doorgeven zodat uw afrekening kan worden gecorrigeerd.
Neem hiervoor contact op met onze afdeling Klantenservice. Raadpleeg hier onze tarieven.Let u erop dat u volgend jaar op tijd uw watermeterstand aan ons doorgeeft!
-
Waar zit mijn watermeter en welke cijfers moet ik doorgeven?
Dit leest u op onze pagina over uw watermeter.
-
Hoe kan ik een naam aanpassen?
Dit leest u op onze pagina over naam aanpassen.
-
Hoe kan ik mijn e-mailadres en/of wachtwoord wijzigen?
U leest hier meer over op onze servicepagina Gegevens.
-
Hoe wijzig ik mijn postadres?
Een wijziging van uw correspondentieadres geeft u eenvoudig door via Mijn Vitens. Heeft u meerdere adressen onder één klantnummer staan? Dan wordt alle post naar dit correspondentieadres verzonden. Lees meer op onze servicepagina Gegevens.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Mijn Vitens is sinds kort vernieuwd. U hoeft geen moeilijke wachtwoorden meer te onthouden. Vanaf nu ontvangt u een inlogcode op uw e-mailadres.
-
Ik ga scheiden, wat moet ik doen?
Als u gaat scheiden zijn er aantal zaken die geregeld moeten worden. Geef hier uw scheiding door.
-
Ik kan niet inloggen/registreren
Mijn Vitens is is sinds kort vernieuwd. U hoeft geen moeilijke wachtwoorden meer te onthouden. Vanaf nu ontvangt u een inlogcode op uw e-mailadres.
Meer informatie over het nieuwe inloggen -
Ik ontvang geen e-mail van Vitens. Hoe kan dat?
Het komt voor dat onze berichten gezien worden als spam. Deze verdwijnen dan in uw “spambox” en u ziet deze niet terug in uw inbox. U voorkomt dit door ons e-mailadres (noreply@vitens.nl, noreply@postnl.vitens.nl, noreplymeterkaart@vitens.nl) als veilige afzender toe te voegen aan uw e-mailaccount.
Helpt dit niet? Stuurt u ons dan de volgende informatie:- Uw e-mailadres met uw e-mailprovider, bijvoorbeeld Hotmail, Gmail, Live, XS4all.
- Uw browser, bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox, Safari.
Kijk op Contact voor de verschillende mogelijkheden om de informatie naar ons op te sturen.
Wij onderzoeken vervolgens wat de reden is waarom u onze berichten niet ontvangt. -
Ik wil een overlijden doorgeven
Gecondoleerd met dit verlies.
Wilt u het contract opzeggen? Blijft de partner of een andere nabestaande in het huis wonen? Of wilt u het adres voorlopig nog aanhouden? Wij helpen u graag verder. Wilt u het klantnummer en/ of volledige adresgegevens bij de hand houden.
-
Krijg ik een bevestiging als ik mij aanmeld of wijzigingen doorgeef?
Ja, u krijgt een bevestiging via e-mail en/of per brief.
-
Waar vind ik mijn klantnummer?
U vindt uw klantnummer op onze facturen, brieven en e-mails.
Als u via automatische incasso betaalt, staat uw klantnummer in de omschrijving van de incasso’s in uw rekeningoverzicht.
-
Waarom zie ik noreply@postnl.vitens.nl als afzender?
Vitens maakt voor het versturen van post en e-mails gebruik van de diensten van PostNL.
Als een e-mail van Vitens door PostNL verzonden wordt, kan het zijn dat u noreply@postnl.vitens.nl als afzender ziet. -
Wat zijn klant-, registratie- en contractrekeningnummers?
Lees hier meer over in de uitgebreide uitleg.
-
De heffingen op uw rekening uitgelegd
Het kan zijn dat wij belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Woont u niet in deze gemeenten, dan worden deze heffingen ook niet bij u in rekening gebracht. Heeft u vragen over deze heffingen, neem dan contact op met uw gemeente.
U kunt de volgende heffingen op uw rekeningen tegenkomen:- Precarioheffing. Per 1 januari 2022 mogen gemeenten geen precario meer heffen. Deze gemeentelijke belasting werd in 2021 nog door vijf gemeenten via de drinkwaterrekening van Vitens aan klanten doorberekend. Het gaat om Dronten, Lelystad, Wijk bij Duurstede, Zeewolde en Wageningen. Hierdoor valt de waterrekening voor klanten uit deze gemeenten in 2022 lager uit.
- Rioolheffing. U betaalt dit voor het lozen van afvalwater op de gemeentelijke riolering. De hoogte van deze heffing is afhankelijk van uw waterverbruik. Vitens int deze heffing in de gemeenten Aalten, Ameland, Berkelland, Brummen, Doesburg, Duiven, Montferland, Schiermonnikoog (Friesland), Oost Gelre en Winterswijk (Gelderland).
-
De nummers op mijn factuur kloppen niet
Het kan voorkomen dat het bedrag op uw factuur lager is dan u gewend bent. Het is ook mogelijk dat het betalingskenmerk of rekeningnummer niet klopt.
Dit komt doordat het cijfer ‘5’ ontbreekt. In sommige gevallen wordt dit cijfer niet weergegeven als u uw factuur met het programma Acrobat Reader bekijkt of print. Mogelijk heeft u een oudere versie van dit programma op uw computer geïnstalleerd. Wij raden u aan om de nieuwste versie te downloaden. Dit is gratis.
Werkt dit niet of heeft u vragen over uw factuur? Neemt u dan contact met ons op. -
De PDF bijlage opent niet. Wat nu?
Als u het Windows 10 Outlook Mailprogramma gebruikt kan het voorkomen dat de PDF bijlage ontbreekt bij de e-mail.
Kijkt u eens in uw rekeningoverzicht in Mijn Vitens. Daar vindt u uw rekeningen terug.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. -
Ik ga verhuizen naar het buitenland en ik blijf eigenaar van een woning. Kan ik het bedrag van mijn termijnrekening aanpassen?
Dit is mogelijk. U kunt uw termijnrekening aanpassen naar het leegstandtarief.
Het bedrag van uw termijnfactuur kunt u alleen naar het leegstandtarief wijzigen door contact op te nemen met onze afdeling Klantenservice. -
Ik krijg rekeningen over de periode dat ik niet meer op het adres woonde, hoe kan dat?
Hier kunnen meerdere redenen voor zijn:
- U heeft in de afgelopen weken uw woning opgezegd. Het kan dan zijn dat de rekening de opzegging heeft gekruist. Let op: de laatste rekening die u van ons ontvangt is de eindafrekening. Dit is de rekening waarop we uw verbruik verrekenen met de in rekening gebrachte termijnrekeningen. Deze dient u wel te betalen.
- Uw woning is nog niet opgezegd. In dat geval heeft u nog geen eindafrekening van ons ontvangen.
Lees meer over uw contract opzeggen op onze servicepagina Verhuizen.
-
Ik verwachtte een e-mail met een rekening, maar ik heb niets ontvangen. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat de Firewall die u gebruikt deze e-mail tegen houdt. Ook kan het zijn dat onze e-mail in uw Spam-box terecht is gekomen.
Kijkt u eens op Mijn Rekeningen. Daar vindt u uw rekeningen terug.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. -
Kan ik alleen een periodeafrekening ontvangen? (1x per jaar betalen)
Dit is niet mogelijk.
Op onze servicepagina Betalen leest u welke betaalwijzen wij bieden. -
Kan ik de rekeningen die ik nog moet betalen ook online zien?
U kunt de rekeningen die u nog moet betalen online zien. Lees hier meer over op onze servicepagina Rekeningen.
-
Kan ik het bedrag van mijn termijnrekening (online) aanpassen?
Ja, u kunt zelf uw termijnbedrag aanpassen. Ga hiervoor naar Mijn Vitens.
-
Kan ik de rekeningen die ik nog moet betalen ook online zien?
U kunt de rekeningen die u nog moet betalen online zien. Lees hier meer over op onze servicepagina Rekeningen.
Alle vragen over facturen -
Precarioheffing
Precariobelasting kan door een Nederlandse gemeente worden geheven over het hebben van voorwerpen op of boven of in de grond van de gemeente. Hierbij moet u denken aan pijpleidingen, elektriciteitskabels, buizen en funderingen. Deze belasting berekent Vitens door aan haar klanten in deze gemeenten. Hiermee voorkomen we dat klanten uit de rest van ons voorzieningsgebied moeten meebetalen aan een heffing van een gemeente waar zij niet woonachtig zijn.
Heeft u vragen over de precarioheffing? Dan kunt u terecht bij uw gemeente.
Jaartarief precario:
Tarief 2021
Gemeente
Excl. BTW
Incl. BTW
Dronten
€ 14,29
€ 15,58
Lelystad
€ 11,64
€ 12,69
Wijk bij Duurstede
€ 23,43
€ 25,54
Zeewolde
€ 21,55
€ 23,49
Wageningen € 24,79
€ 27,02 In 2017 heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen en is besloten dat precarioheffing vanaf 1 januari 2022 niet meer in rekening mag worden gebracht.
Klik hier voor meer informatie.
-
Uw eindafrekening uitgelegd
Een eindafrekening krijgt u alleen als u verhuist en u zich afmeldt.
Op deze eindafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten vanaf uw laatste periodeafrekening tot de datum van uw sleuteloverdracht.
Als u daarvoor nog geld moet bijbetalen wordt dit automatisch van uw rekening geïncasseerd, of u kunt dit zelf overmaken. Krijgt u geld van ons terug? Dan maken we dit automatisch over naar uw rekeningnummer (IBAN).
-
Uw jaarafrekening uitgelegd
Op uw jaarafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten.
Bekijk ook de uitleg op onze servicepagina Rekeningen. -
Uw termijnfactuur uitgelegd
Wij berekenen het bedrag voor het water aan de hand van uw (verwachte) jaarverbruik. Het kan zijn dat wij ook belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Is dit het geval, dan ziet u dit terug op de uitleg van uw termijnfactuur op uw jaarafrekening.
Lees hier meer over of bekijk de video op onze servicepagina Rekeningen. -
Wat is AcceptEmail?
Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro waarmee u uw factuur bij Vitens direct kunt betalen. De betaling van een AcceptEmail vindt plaats via iDeal, een veel gebruikte, gemakkelijke en veilige betaalmethode op internet. In Nederland is betalen via iDeal bij de meeste banken mogelijk. De betaling gaat via de bank en de rekening die u zelf hebt gekozen.
Hoe herkent u een veilige AcceptEmail van Vitens?
Het logo van Vitens en AcceptEmail zijn duidelijk zichtbaar bovenaan de e-mail:
De AcceptEmail die Vitens verstuurt, bevat informatie die alleen bekend is bij Vitens en bij u als klant, zoals bijvoorbeeld uw klantnummer. AcceptEmail is geen directe link naar iDeal; u komt eerst op de internetpagina van AcceptEmail en pas daarna op de pagina van uw bank waar u veilig kunt betalen via iDeal.
Het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website bevat dezelfde tekst.
De internetpagina is altijd https://transaction.acceptemail.com (controleer de ‘s’ in ‘https’).
Meer informatie kunt u vinden op acceptemail.com/nl en op onze servicepagina over Phishing.
-
Mijn water is bruin. Wat nu?
Lees hier meer over op onze servicepagina Bruin water.
-
Condens of lekkage?
Bekijk hier eerst of het gaat om condens of een lekkage.
Condens is vocht in de lucht dat zich verzamelt op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te na te gaan of het om een lekkage of condens gaat, maakt u de watermeter droog. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er een lekkage. Dan kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.
Duurt het langer dan vijf minuten voordat de watermeter of koppeling weer nat is, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te luchten. Dit kan helpen om condens tegen te gaan of te voorkomen.
Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer. -
Er komt geen water uit mijn kraan. Wat moet ik doen?
Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen.
-
U heeft een kookadvies gekregen. Wat is dit, en wat betekent dit voor u?
Lees hier meer over op onze servicepagina Kookadvies.
-
Vergoeding bij lekkage?
In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.
Heeft u meerverbruik bij een lekkage?- Huurwoning: Neem eerst contact op met uw woningbouwvereniging en/of verhuurder. Krijgt u geen vergoeding van de woningbouwvereniging en/of uw verhuurder, dan kunt u mogelijk ,onder voorwaarden, in aanmerking komen voor een coulancevergoeding.
- Koopwoning: Neem eerst contact op met uw opstalverzekering voor een vergoeding. Krijgt u geen vergoeding? Dan kunt u mogelijk, onder voorwaarden, in aanmerking komen voor een coulancevergoeding.
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor de coulancevergoeding, neemt u dan telefonisch contact met ons op.
-
Wanneer betaal ik voor het repareren van storingen?
Als u de storing zelf heeft veroorzaakt betaalt u zelf. Maar ook als u de storing had kunnen voorkomen betaalt u zelf.
Een paar voorbeelden:- Het vervangen van een bevroren watermeter betaalt u zelf. U kon dit voorkomen door de watermeter in te pakken.
- U heeft een waterleiding geraakt bij het graven van een vijver. De kosten voor het repareren van deze leiding zijn voor u.
-
Wat te doen bij een lekkage of een storing in mijn binneninstallatie?
Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen.
-
Nieuwsbrief aan- en afmelden
Heeft u interesse in de Vitens-nieuwsbrief? Meld u aan met uw e-mailadres en ontvang handige bespaartips en het laatste nieuws over uw drinkwater.
Wilt u de nieuwsbrief op een ander e-mailadres ontvangen?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u uw e-mailadres veranderen.Wilt u zich afmelden voor de nieuwsbrief?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u zich afmelden.Let op: wilt u ook het e-mailadres aanpassen waarop u klantadministratie ontvangt? Log dan in op Mijn Vitens of neem contact op met de klantenservice.
-
Wanneer moet ik de kraan laten doorlopen?
Ons drinkwater behoort tot het schoonste in de wereld. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen.
Nieuwbouwwoning
Als u in een nieuwbouwwoning gaat wonen, is het verstandig dat u een paar maanden lang ’s morgens de kranen een minuut openzet. In nieuwe leidingen en/of kranen kunnen verhoogde concentraties metalen zitten die worden afgegeven aan het water.
Nieuwe kraan
Hebt u in uw woning een nieuwe kraan geplaatst of de leidingen vernieuwd? Laat dan voor gebruik de kraan even open staan om de leidingen door te spoelen. Zo voorkomt u dat u ongewenste stoffen binnen krijgt.
Na een vakantie
Als er een periode niemand in huis geweest is, dan staat het water in de leiding in huis stil. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Daarbij wordt geadviseerd – om elk risico uit te sluiten – de douchekop in een volle emmer met water te laten lopen, zodat er geen damp ontstaat.
-
Geef vorst geen kans
Als Nederland getrakteerd wordt op strenge vorst hebben onze waterleidingen nét even wat meer zorg nodig dan in warmere seizoenen.
Vitens zorgt dat het drinkwater altijd – dus ook als het vriest – zonder problemen de Nederlandse huizen binnen kan stromen. Vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, bent u zelf verantwoordelijk voor een goede doorstroming van de leidingen en onderhoud van de watermeter.
Een aantal belangrijke tips waarmee u bevriezing van de waterleiding en watermeter kunt voorkomen:- Draai alle radiatoren van de verwarming open.
- Zet de thermostaat ’s nachts en bij afwezigheid niet lager dan 14ºC.
- Bij afwezigheid van meer dan een paar weken: tap alle binnenleidingen af.
- Isoleer de ruimte waarin de watermeter en de hoofdkraan zich bevinden.
- Maak kieren en tochtnaden van die ruimte dicht.
- Plaats een plaat isolatiemateriaal tegen de gevelwand.
- Let erop dat de ruimte wel geventileerd moet worden als er zich een gasmeter in bevindt.
Onze monteurs staan klaar
Mocht de leiding of meter tóch bevriezen, dan komen wij deze uiteraard zo snel mogelijk vervangen. Onze storingsmonteurs staan dag en nacht paraat om er in geval van problemen voor te zorgen dat iedereen tóch gewoon water heeft.
Let op: de kosten voor de reparatie of vervanging van leidingen en de watermeter in de woning, zijn voor uw rekening. Laat het dus niet zover komen en volg bovenstaande tips op!
Bekijk ook onze winterwatertips! -
Ik wil een schadeclaim indienen
Vervelend dat u schade heeft. Uw eigen verzekeraar vergoedt in de meeste gevallen de schade. Als uw verzekeraar de schade niet vergoedt, dan kunt u Vitens misschien aansprakelijk stellen. Houd rekening met het volgende:
Wij zijn niet verantwoordelijk in de volgende gevallen:- Schade aan de (binnen)leidingen in uw woning (dit zijn de leidingen vanaf de watermeter).
- Schade door bevriezing van de (binnen)leidingen of de watermeter.
U kunt ons aansprakelijk stellen bij:
- Schade door vuil water.
- Schade door een lek in de waterleiding.
- Directe schade door werkzaamheden van Vitens (bijv. een reparatie of een meterverwisseling).
Vitens is niet altijd aansprakelijk voor de schade. Dan wordt de schadeclaim afgewezen. Aansprakelijkheid betekent ook niet altijd dat alle schade vergoed wordt. Zo is de aansprakelijkheid voor schade in een aantal gevallen beperkt of uitgesloten. Dit staat omschreven in de Algemene Voorwaarden van Vitens.
Indienen schadeclaim
Bij het indienen van een schadeclaim stuurt u de nota’s, (herstel)offertes of ander bewijs van de schade mee met het schadeformulier. Beschadigd materiaal moet u voorlopig bewaren. Daarnaast adviseren wij u om foto’s te maken. Dit geeft ons een goed beeld hoe de situatie was zoals u die heeft aangetroffen. Bij grote materiële schade zal Vitens mogelijk een schade-expert aanwijzen voor onderzoek.
- Schade moet binnen vier weken na het ontstaan ingediend zijn bij Vitens. Gebruik voor het mogelijk aansprakelijk stellen van Vitens het digitale schadeformulier.
- Wij kunnen uw schadeclaim alleen in behandeling nemen als u bij het invullen van het digitale schadeformulier ook de afwijzing van uw verzekeraar bijvoegt.
Let op!
Op dit moment hebben wij een achterstand bij de behandeling en beoordeling van schadeclaims. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat u een inhoudelijke reactie van ons krijgt. Alvast bedankt voor uw geduld en begrip.
-
Moet ik onthardingspoeder in de vaatwasser of wasmachine gebruiken?
Lees hier meer over op onze servicepagina over Waterhardheid.
-
Zijn er milieuvriendelijke middelen tegen kalkaanslag?
U leest hier meer over op onze servicepagina Waterhardheid.
-
Wat kan ik doen om water te besparen?
De slimste wijs met drinkwater-bespaartips staan per thema in een handig overzicht. Kies vooral zelf op welk gebied u wilt besparen: douche, wc, tuin, vaatwasser, wasmachine, zwembad en overig. Alle beetjes samen zorgen voor ons drinkwater van morgen.
Alle waterbespaartips -
Ik wil een schadeclaim indienen
Vervelend dat u schade heeft. Uw eigen verzekeraar vergoedt in de meeste gevallen de schade. Als uw verzekeraar de schade niet vergoedt, dan kunt u Vitens misschien aansprakelijk stellen. Houd rekening met het volgende:
Wij zijn niet verantwoordelijk in de volgende gevallen:- Schade aan de (binnen)leidingen in uw woning (dit zijn de leidingen vanaf de watermeter).
- Schade door bevriezing van de (binnen)leidingen of de watermeter.
U kunt ons aansprakelijk stellen bij:
- Schade door vuil water.
- Schade door een lek in de waterleiding.
- Directe schade door werkzaamheden van Vitens (bijv. een reparatie of een meterverwisseling).
Vitens is niet altijd aansprakelijk voor de schade. Dan wordt de schadeclaim afgewezen. Aansprakelijkheid betekent ook niet altijd dat alle schade vergoed wordt. Zo is de aansprakelijkheid voor schade in een aantal gevallen beperkt of uitgesloten. Dit staat omschreven in de Algemene Voorwaarden van Vitens.
Indienen schadeclaim
Bij het indienen van een schadeclaim stuurt u de nota’s, (herstel)offertes of ander bewijs van de schade mee met het schadeformulier. Beschadigd materiaal moet u voorlopig bewaren. Daarnaast adviseren wij u om foto’s te maken. Dit geeft ons een goed beeld hoe de situatie was zoals u die heeft aangetroffen. Bij grote materiële schade zal Vitens mogelijk een schade-expert aanwijzen voor onderzoek.
- Schade moet binnen vier weken na het ontstaan ingediend zijn bij Vitens. Gebruik voor het mogelijk aansprakelijk stellen van Vitens het digitale schadeformulier.
- Wij kunnen uw schadeclaim alleen in behandeling nemen als u bij het invullen van het digitale schadeformulier ook de afwijzing van uw verzekeraar bijvoegt.
Let op!
Op dit moment hebben wij een achterstand bij de behandeling en beoordeling van schadeclaims. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat u een inhoudelijke reactie van ons krijgt. Alvast bedankt voor uw geduld en begrip.
-
Moet ik onthardingspoeder in de vaatwasser of wasmachine gebruiken?
Lees hier meer over op onze servicepagina over Waterhardheid.
-
Wanneer moet ik de kraan laten doorlopen?
Ons drinkwater behoort tot het schoonste in de wereld. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen.
Nieuwbouwwoning
Als u in een nieuwbouwwoning gaat wonen, is het verstandig dat u een paar maanden lang ’s morgens de kranen een minuut openzet. In nieuwe leidingen en/of kranen kunnen verhoogde concentraties metalen zitten die worden afgegeven aan het water.
Nieuwe kraan
Hebt u in uw woning een nieuwe kraan geplaatst of de leidingen vernieuwd? Laat dan voor gebruik de kraan even open staan om de leidingen door te spoelen. Zo voorkomt u dat u ongewenste stoffen binnen krijgt.
Na een vakantie
Als er een periode niemand in huis geweest is, dan staat het water in de leiding in huis stil. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Daarbij wordt geadviseerd – om elk risico uit te sluiten – de douchekop in een volle emmer met water te laten lopen, zodat er geen damp ontstaat.
-
Zijn er milieuvriendelijke middelen tegen kalkaanslag?
U leest hier meer over op onze servicepagina Waterhardheid.
-
De datum van sleuteloverdracht die ik heb doorgegeven is veranderd. Wat moet ik nu doen?
Neem hiervoor contact met ons op.
Om u snel te kunnen helpen is het belangrijk dat u deze gegevens bij de hand heeft:- De volledige adresgegevens.
- De juiste datum van sleuteloverdracht.
- De meterstand op het moment van sleuteloverdracht.
-
Ik ga naar een verzorgingstehuis, bejaardentehuis, aanleunwoning, seniorenwoning, zorginstelling of zorgwoning. Hoe regel ik mijn verhuizing?
In de meeste gevallen zegt u het contract met Vitens op.
Verhuisd u naar een:
- verzorgingstehuis
- bejaardentehuis
- zorginstelling
- zorgwoning.
Dan hoeft u zich in de meeste gevallen niet aan te melden omdat u dan inclusief voor het water betaald.
U hoeft zich dan alleen af te melden voor uw oude woning. Opzeggen doet u makkelijk en gratis. Klik hier om uw opzegging door te geven.
Let op: Geef alleen de datum van sleuteloverdracht en de meterstand door van het oude adres.Verhuisd u naar een:
- aanleunwoning
- seniorenwoning.
Dan huurt u in de meeste gevallen de woning exclusief de kosten voor het water en dient u zich wel aan te melden.
Uw verhuizing geeft u hier gemakkelijk online door.Twijfelt u of u zelf een contract met ons moet afsluiten?
Vraagt u dit dan na bij de verhuurder.Wilt u liever een medewerker spreken?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur. -
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
U kunt gratis en makkelijk een verhuizing doorgeven via onze Keuzehulp pagina. Een verhuizing toch liever via de telefoon, WhatsApp of een ander kanaal doorgeven? Dan rekenen wij 8 euro inclusief btw voor de administratiekosten.
-
Hoe kan ik een naam aanpassen?
Dit leest u op onze pagina over naam aanpassen.
-
Hoe lang duurt het voordat mijn opzegging is geregeld?
Als wij uw gegevens hebben gekregen, regelen wij uw opzegging binnen twee weken. U krijgt hiervan een bevestiging.
-
Hoe lang duurt het voordat mijn verhuizing is geregeld?
Als het om een bestaande woning gaat, dan is uw verhuizing binnen twee weken geregeld. Als alle gegevens in ons systeem zijn aangepast, krijgt u een bevestiging.
Als het om een nieuwbouwwoning gaat, duurt het ongeveer zes weken tot de gegevens in onze administratie zijn aangepast. U kunt in deze periode gewoon water gebruiken. -
Ik ben te laat met het doorgeven van mijn verhuizing. Wat moet ik nu doen?
-
Ik ga samenwonen, hoe geef ik dat door?
Als u gaat samenwonen zijn er een paar mogelijkheden:
- Uw partner is al klant van Vitens en u gaat bij uw partner wonen.
- Bent u zelf klant bij Vitens en was u hoofdbewoner op uw vorige adres? Dan moet u uw oude adres opzeggen.
- Bent u geen klant bij Vitens? Dan hoeft u niets te doen. - U bent klant bij Vitens en uw partner gaat bij u wonen.
- Is uw partner klant bij Vitens en hoofdbewoner op zijn/haar vorige adres? Dan moet zijn/haar adres opgezegd worden.
- Is uw partner geen klant bij Vitens? Dan hoeft u niets te doen.
Als u gaat samenwonen gaat uw verbruik waarschijnlijk omhoog. Voorkom een bijbetaling op uw jaarafrekening en verhoog uw termijnbedrag. U kunt uw termijnbedrag aanpassen in Mijn Vitens.
- U bent beide nog geen klant van Vitens en u gaat samenwonen op een nieuw adres.
- U hoeft dan alleen uw woning bij ons aan te melden.
- Uw partner is al klant van Vitens en u gaat bij uw partner wonen.
-
Ik ga verhuizen, blijft Vitens mijn waterleverancier?
Als u binnen ons leveringsgebied verhuist blijft Vitens uw waterleverancier.
Op www.vewin.nl kunt u zien welke waterleverancier water levert in uw postcodegebied.
-
Ik ga verhuizen naar het buitenland, hoe kan ik mijn opzegging doorgeven?
Een verhuizing kunt u aan ons doorgeven als de datum van sleuteloverdracht vandaag is of in het verleden ligt. U kunt hier opzeggen.
-
Kan ik mijn verhuizing van tevoren melden?
Een verhuizing kunt u aan ons doorgeven als de datum van sleuteloverdracht vandaag is of in het verleden ligt.
Als uw datum in de toekomst ligt kunt u een herinnering aanvragen via deze link.
-
Moet ik zelf mijn verhuizing doorgeven of regelt mijn makelaar of woningbouwvereniging dat?
Uw verhuizing geeft u zelf aan ons door. Hoe u dit makkelijk kunt doen leest u op onze servicepagina Verhuizen.
-
Hoe houd ik het drinkwater in mijn boot of caravan goed?
Op vakantie met boot of caravan? Denk om een schone watertank!
Hoe zorgt u dat het drinkwater in uw boot of caravan gezond is en blijft? Bekijk dit overzicht van tips zodat uw vakantie niet bedorven wordt door vervuild drinkwater uit de watertank.
-
Hoe lang kan ik kraanwater bewaren?
Kraanwater is altijd via de kraan beschikbaar en is een dagvers product. Wij raden aan om ongekoeld water maximaal tot de volgende dag te bewaren.
Wilt u het water toch langer dan één dag bewaren? Zet dan vers kraanwater in een schone fles of afgesloten karaf in de koelkast. Dan blijft het twee tot drie dagen vers en voorkomt u de groei van bacteriën. Bewaart u het buiten de koelkast, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten? Ververs het water dan dagelijks. -
Hoe vers is het water dat uit de kraan komt?
Heel vers, er zit maar 24 tot 48 uur tussen de productie van drinkwater en de levering uit de kraan. Doordat het water in de leidingen stroomt, is het water bacterievrij en “nieuw” en dus vers.
-
Hoe zit het met het drinkwater in buitenland?
Dat ligt eraan. Niet overal is het drinkwater van dezelfde kwaliteit als in Nederland. Vooral in landen rond de Middellandse zee en in Afrika of Azië is het oppassen geblazen. Daarom hieronder wat tips voor een onbezorgde vakantie in deze gebieden.
- Kook het water 3 minuten.
- Koop water (let op dat de fles verzegeld is).
- Mijd ijsblokjes, deze zijn vaak gemaakt van kraanwater.
-
Hoe zit het met PFAS en drinkwater?
Vitens vindt het goed dat er meer aandacht is voor PFAS en de effecten op het milieu en de volksgezondheid. Wel kunnen wij ons voorstellen dat dit vragen oproept over de kwaliteit van het drinkwater. Vitens maakt vrijwel overal gebruik van grondwater voor de productie van drinkwater. Het ruwe grondwater, dat we uit diepe bronnen oppompen, wordt door de bodem beschermt tegen invloeden van buitenaf. In grondwater wordt per definitie een veel lagere concentratie PFAS aangetroffen dan in oppervlaktewater. Hierdoor treffen wij nagenoeg geen PFAS aan in het (drink)water. Vaak is het water dat wij oppompen ook tientallen tot meer dan 100 jaar oud. Er gaat een heel lange tijd overheen voordat de PFAS in de diepe grondwaterbronnen terecht zouden komen.
Vitens en de sector vinden de volksgezondheid erg belangrijk en volgen het onderzoek van het RIVM zeer nauwlettend zodat er tijdig ingespeeld kan worden op eventuele nieuwe inzichten. Zo blijven we zorgen dat het drinkwater te allen tijde gezond en veilig te gebruiken is. Ga voor meer vragen en antwoorden over PFAS naar de website van het RIVM.
Het RIVM geeft aan dat het verantwoord is kraanwater te drinken. Wel adviseert het RIVM dat de totale hoeveelheid PFAS die mensen hun leven lang binnenkrijgen (o.a. via voedsel en drinkwater) omlaag moet. Aanleiding hiervoor is recentelijk onderzoek van de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) die met nieuwe inzichten zijn gekomen. Het RIVM vindt dat er aanleiding is om opnieuw naar bestaande normen voor PFAS in o.a. voedsel, bodem, (drink)water en lucht te kijken. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat wil de komende maanden eerst verder onderzoek doen, voordat ze hier een definitief besluit over nemen.
De afkorting PFAS staat voor poly- en perfluoralkylstoffen. Dit zijn stoffen die in verschillende toepassingen worden gebruikt omdat ze bepaalde eigenschappen hebben. Ze zijn onder andere water-, vet- en vuilafstotend en zitten daarom in verschillende producten, zoals bijvoorbeeld smeermiddelen, voedselverpakkingsmaterialen, anti-aanbaklagen van pannen en kleding. Helaas zijn er de afgelopen jaren PFAS in het milieu terechtgekomen en omdat ze nauwelijks afbreekbaar zijn zitten deze stoffen nu in de lucht, de bodem, bagger en in het water. Vitens en ook de andere drinkwaterbedrijven vragen al langere tijd voor maatregelen rondom PFAS, om de bronnen van het drinkwater te beschermen. -
Ik ben net terug van vakantie. Kan ik het water uit mijn kraan direct weer drinken?
Zet als u terug komt van vakantie de warme en koude kranen allemaal open en spoel de leidingen een minuut lang door. Daarna kunt u ons water weer rustig drinken.
Als u een paar weken niet huis bent, staat het water in de leidingen een lange tijd stil. Hierdoor kan een vervelende rioollucht ontstaan. Geen prettige thuiskomst na een heerlijke vakantie! Vraag een buurman of een kennis daarom het toilet eens per week door te spoelen en de kranen even te laten lopen. -
Kraanwater of flessenwater?
Er is verschil tussen kraan- en flessenwater. Hieronder vindt u een aantal van de belangrijkste verschillen:
- Aan mineraal- en bronwater worden minder kwaliteitseisen gesteld dan aan kraanwater. Ook zijn de eisen voor flessenwater minder streng.
- Sommige fabrikanten van mineraalwaters zeggen dat mineralen goed zijn voor het lichaam. Dat is inderdaad zo, maar teveel mineralen is niet goed. Daarom geeft het Drinkwaterbesluit voor kraanwater aan wat het maximale gehalte aan mineralen mag zijn. Voor flessenwater geldt deze richtlijn niet.
- Nog een belangrijk verschil is de prijs. Een liter kraanwater is duizend keer goedkoper dan een fles bron- of mineraalwater. Een ander verschil is de winning en zuivering. Kraanwater wordt volledig gezuiverd vóór levering, terwijl bron- en mineraalwater vrijwel rechtstreeks zonder behandeling de fles in gaan. Al dan niet met toevoeging van koolzuurgas.
- De CO2-uitstoot van flessenwater is 400 keer hoger dan van kraanwater.
Vitens ziet steeds meer initiatieven ontstaan om het drinken van kraanwater als duurzaam alternatief voor flessenwater te promoten. Join the Pipe is daar een mooi voorbeeld van. Wij dragen deze initiatieven dan ook een warm hart toe.
-
Mag ik de flesvoeding voor mijn baby maken met kraanwater?
Ja, u kunt water uit de kraan gerust gebruiken.
Laat de kraan eerst even lopen voor u het koude water gebruikt. Zo zorgt u ervoor dat laat u restjes "oud" water uit de leidingen zijn. Gebruik geen warm water dat uit een boiler of geiser komt. Warm water kan meer metalen bevatten. Gebruik liever koud water en warm dit later op. Het drinken van lauw kraanwater raden we af.
Als u thuis nog loden leidingen heeft, gebruik dan verpakt water om babyvoeding te maken. Baby's tot 1 jaar drinken heel veel. Daarom is het voor deze baby's iets gevaarlijker als de flesvoeding gemaakt wordt met water uit loden leidingen. Wanneer kinderen ook ander (vast) voedsel krijgen en ze meer groeien, wordt water uit loden leiding steeds minder gevaarlijk voor ze. Voor kinderen vanaf één jaar is dit helemaal niet gevaarlijk meer.
Als de moeder borstvoeding geeft en water uit loden leidingen drinkt, is er geen gevaar voor de baby. Kijk ook op kraanwater.nu.
Weet u niet zeker u of er in uw huis nog loden waterleidingen zijn? Neem dan contact op met uw loodgieter. Meer weten over lood in drinkwater? Kijk dan op rijksoverheid.nl en zoek op “loden leidingen”. Of kijk op onze servicepagina over Loden leidingen. -
Mag ik warm kraanwater drinken?
Als waterbedrijf raden wij het drinken van warm water uit de kraan af. Het is namelijk mogelijk dat metalen als koper, lood of cadmium in de leidingen in uw huis oplossen door het warme water. Dat geldt zowel voor oude als nieuwe leidingen.
Maar u kunt gerust koud kraanwater koken om daarna te drinken. Een kop thee van gekookt kraanwater, of gekookt water dat is afgekoeld, is helemaal geen probleem. -
Met welke temperatuur komt het water mijn huis binnen?
Water komt met een temperatuur van 10 à 15 graden uw huis binnen. In de zomer kan dit warmer zijn. In de winter uiteraard kouder. Volgens de drinkwaterwet moet Vitens water leveren onder de 25 graden.
-
Mijn water ruikt of smaakt raar!
Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359.
-
Wat is de gemiddelde hardheid?
In het grootste deel van het land ligt de hardheid van het leidingwater rond 8 °DH. DH betekent Duitse Hardheid, en is een maat voor de hardheid van water. Tot 11 ° DH spreken we in Nederland volgens de officiële meting van een gemiddelde hardheid.
De normale hardheidsschaal
- 0 tot en met 3 °DH: zeer zacht water.
- 4 tot en met 7 °DH: zacht water.
- 8 tot en met 11 °DH: gemiddeld water.
- 12 tot en met 17 °DH: vrij hard water.
- 18 tot en met 30 °DH: hard water.
Waterhardheid in uw regio
Op de hardheidskaart ziet u hoe hard het water in uw regio is.
-
Wat is de hardheidsschaal?
De hardheid van water wordt gemeten in graden Duitse hardheid (°DH). Vitens hanteert de indeling die het meest gebruikelijk is:
- 0 tot en met 3 °DH: zeer zacht water.
- 4 tot en met 7 °DH: zacht water.
- 8 tot en met 11 °DH: gemiddeld water.
- 12 tot en met 17 °DH: vrij hard water.
- 18 tot en met 30 °DH: hard water.
Hardheidskaart
Op de hardheidskaart ziet u hoe hard het water in uw regio is.
-
Wat is de kwaliteit van mijn drinkwater?
Wij doen er alles aan om een betere kwaliteit drinkwater te leveren dan de normen voorschrijven en wij controleren het water 365 dagen per jaar. Dit gebeurt in alle fasen van het drinkwaterproces, van bron tot kraan.
In het Drinkwaterbesluit staat weergegeven welke stoffen in welke mate in het water mogen voorkomen. Ook de manier waarop de kwaliteit van drinkwater gecontroleerd moet worden, is daarin vastgelegd. De bewaking van de volksgezondheid is natuurlijk de belangrijkste reden, maar er zijn ook regels voor de geur, kleur, smaak, en hardheid van het water.
Meer over de kwaliteit van uw drinkwater leest u op onze pagina over waterkwaliteit. -
Wat is legionella?
Legionella pneumophila is een bacterie uit de legionella-groep die de veteranenziekte of legionellagriep (legionellosis) veroorzaakt.
Dit is een blijvende longziekte die dodelijk kan zijn. U kunt hiermee besmet raken als u de bacterie via kleine waterdruppeltjes (bijvoorbeeld vanuit een douchekop of een sproei-installatie) inademt.
Ga voor meer vragen en antwoorden over legionella naar de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu: rijksoverheid.nl. -
Wat is zuurgraad?
De zuurgraad (ook wel pH-waarde genoemd) is een maat waarmee de hoeveelheid opgeloste zuur of alkalisch reagerende stoffen in het water wordt aangegeven. In neutraal water is de pH-waarde 7. Is deze waarde kleiner dan 7, dan noemen we het water zuur, is de pH-waarde groter dan 7 dan is het water basisch of ook wel alkalisch (niet zuur).
De zuurgraad van drinkwater moet tussen de 7 en 9,5 liggen maar nog beter is tussen de 7,8 en de 8,3.
Vissen zijn gevoelig voor de pH-waarde in het water. Als u een tuinvijver heeft dan moet de zuurgraad tussen de 7 en 8 liggen. Als de pH-waarde te laag is dan kunnen vissen en planten doodgaan en als de pH-waarde te hoog is kan het water groen worden door algen. Meer informatie hierover kunt u inwinnen bij een dierenspeciaalzaak.pH < 7="">
pH is te laag pH 7,0 – 7,8
pH is goed maar onder optimale waarde pH 7,8 – 8,3
pH is optimaal pH 8,3 – 9,5 pH is goed maar boven optimale waarde pH > 9,5
pH is te hoog
-
Wat zijn loden leidingen en wat is er gevaarlijk aan?
Loden leidingen zijn gemaakt van lood. Wanneer er water door deze leidingen stroomt, lossen kleine deeltjes lood op in het water. Hierdoor raakt het water verontreinigd.
Lood is een giftige stof die snel door het menselijk lichaam wordt opgenomen, vooral bij jonge kinderen. Als er lood door het lichaam wordt opgenomen kan dit loodvergiftiging veroorzaken.
Het is niet precies bekend tot welk jaar loden drinkwaterleidingen werden gebruikt. In ieder geval gebeurde dit in huizen die vóór 1945 zijn gebouwd. Sinds 1960 worden er geen loden leidingen meer in gebouwen verwerkt.
Weet u niet zeker of er in uw huis nog loden waterleidingen zijn? Neem dan contact op met uw loodgieter. Meer weten over lood in drinkwater? Kijk dan op rijksoverheid.nl en zoek op loden leidingen. Of kijk op onze servicepagina over Loden leidingen. -
Waterhardheid: wat is het en wat merkt u ervan?
U leest hier meer over op onze servicepagina Waterhardheid.
-
Word ik gewaarschuwd wanneer Vitens de kwaliteit van het drinkwater niet meer kan garanderen?
Ja, uw drinkwaterbedrijf zal dit dan aan u melden.
Dit gebeurt via een brief die huis-aan-huis wordt verspreid, via de lokale en regionale media en natuurlijk via onze eigen website.
Lees hier meer over op onze servicepagina Kookadvies. -
Zit er extra fluor in het drinkwater?
Nee, in ons land niet. De fluor in ons drinkwater zit er van nature in. De hoeveelheid is minder dan 0,25 milligram per liter water (1,0 milligram per liter is toegestaan).
-
De monteur zegt dat de meter niet verwisseld kan worden vanwege een kapotte hoofdkraan. Wat moet ik nu doen?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Hoelang duurt een meterverwisseling?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Ik heb de afspraak met uw medewerker gemist. Wat nu?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Mag iemand anders dan ikzelf aanwezig zijn bij de meterverwisseling?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Meterverwisseling in de provincie Utrecht, de antwoorden op al uw vragen.
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Mijn meter wordt binnen twee dagen verwisseld en ik wil mijn afspraak online wijzigen. Waarom is dit niet mogelijk?
Uw afspraak is al ingepland en kan niet meer uit de agenda van de monteur gehaald worden. Wij vragen u daarom telefonisch contact op te nemen met onze afdeling Meterverwisseling.
De afdeling Meterverwisseling is op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 088 8845100. -
Waarom is (periodieke) meterverwisseling nodig?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
-
Wanneer wordt de watermeter vervangen?
Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen.
Dit regelt u in Mijn Vitens
Zelf uw gegevens bekijken of aanpassen? Dit kan met een Mijn Vitens account.
U ontvangt een inlogcode op uw e-mailadres waarmee u veilig kunt inloggen. In Mijn Vitens regelt u al uw waterzaken:
- Bekijk en betaal uw rekeningen
- Uw gegevens bekijken en aanpassen
- Een uitstel van betaling aanvragen