Watermeter vervangen
Op deze pagina geven we meer uitleg over het vervangen van uw watermeter.
Meterwisselafspraak wijzigen
Wij vervangen uw watermeter eens per 10 á 15 jaar. Heeft u een afspraak staan en komt de datum niet uit? Via onderstaande knop kunt de afspraak wijzigen.
Hoe werkt het vervangen?
Wij sturen u een afspraak met de datum en het tijdstip waarop onze monteur de meter komt verwisselen. Komt die afspraak niet uit? Dan kunt u deze makkelijk verzetten. Hou hierbij de code uit de afspraakbrief bij de hand.
Op de dag van de afspraak hoeft u niet zelf aanwezig te zijn. Maar iemand (dit mag geen minderjarige zijn) moet onze monteur wel binnen kunnen laten. Onze monteur heeft ongeveer 15 minuten nodig om de meter te vervangen. U heeft dan even geen water. Tip: zet na de meterverwisseling de kraan een minuut open. Zo wordt de waterleiding ontlucht. Dit is belangrijk voor uw cv-ketel en/of geiser.
Soms kan de monteur de meter niet verwisselen. Dan is bijvoorbeeld de hoofdkraan stuk. U hoeft dan niets te doen. Binnen drie tot zes maanden sturen wij een nieuwe afspraak. De monteur heeft dan alles bij zich om uw hoofdkraan te repareren en de watermeter te verwisselen.
Waarom vervangen?
Wij gebruiken de meterstanden op uw watermeter om uw factuur te maken. Wij vinden het belangrijk dat die meterstanden juist zijn. Daarom vervangen we uw watermeter op tijd voor een nieuwe watermeter. Zo weten we ook zeker dat wij u een goede factuur sturen.
Daarnaast vervangen wij snelheidmeters voor volumemeters. Volumemeters gaan langer mee en meten uw verbruik nog nauwkeuriger.
Tikkend of ratelend geluid na de meterverwisseling?
Dit is normaal en moet binnen 8 weken stoppen. Blijft het geluid aanhouden?
Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis).
De watermeter
Een watermeter meet de hoeveelheid water die wordt gebruikt. De cijfers laten zien hoeveel water verbruikt is. Dit wordt gemeten in kubieke meters (m³). Eén m³ water = 1.000 liter water.
Wij gebruiken twee typen meters:
Snelheidsmeters: Deze meet doordat de snelheid van het water een turbine doet draaien.
Volumemeters: Deze houdt het verbruik bij door een vastgestelde hoeveelheid water te meten door een piston die in een meetkamer draait.
Hoe meer water u nodig heeft, hoe groter de watermeter. Dit wordt bepaald door de QN waarde. Dit is de gemiddelde hoeveelheid water die per uur door een watermeter gemeten kan worden. Dit wordt ook wel leveringscapaciteit genoemd. Voor de meeste woningen is een watermeter met een leveringscapaciteit van 2.5m³ per uur voldoende. Heeft u een grotere meter nodig? Overleg dan met uw loodgieter of installateur. Deze kan u hier goed over adviseren.
De komende jaren gaan wij de snelheidsmeters vervangen voor volumemeters.
Watermeter stuk of verdwenen?
De watermeter kan echt wel tegen een stootje. Toch kan een watermeter soms stukgaan en moet hij daarom vervangen worden.
Als dit gebeurt, neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis).
Moet u dan betalen voor het vervangen?
Soms wel, soms niet. Dit ligt aan de reden waarom de meter stuk is:
- Telt de meter niet goed, staat de meter stil of blijft de meter herrie maken? Dan vervangen wij de watermeter kosteloos.
- Is er iets op de meter gevallen of is de meter bevroren (geweest)? Is de meter gestolen of bent u zelf op een andere manier verantwoordelijk? Dan moet u wel betalen voor het vervangen. Dit kost € 174,40 (incl. btw).