Vroegsignalering
Vroegsignalering
Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.
Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.
-
Wanneer wordt mijn achterstand doorgegeven aan de gemeente?
Wij geven uw achterstand door wanneer het betaaltermijn van de 1e aanmaning voorbij is en het openstaande bedrag nog niet is betaald. Een keer per maand geven wij deze achterstanden door aan de gemeente.
-
Ik wil niet dat mijn gegevens aan de gemeente worden doorgegeven. Hoe kan ik dat tegenhouden?
U kunt bezwaar maken. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij geven uw gegevens dan niet door aan uw gemeente.
-
Wat doet de gemeente met de informatie over een betaalachterstand?
De gemeente is volgens een wijziging in de Wet Schuldhulpverlening vanaf 1 januari 2021 verplicht om actie te ondernemen als zij een teken krijgt van een betalingsachterstand. De gemeente kan op verschillende manieren contact met u opnemen. Bijvoorbeeld door een huisbezoek, een brief, telefonisch of op een andere manier. Als het nodig is dan biedt uw gemeente schuldhulpverlening aan. De gemeente geeft daarna, bij de organisatie(s) waar u de achterstand(en) heeft, door wat er is afgesproken. Zo proberen we u te helpen.
-
Wordt de incassoprocedure gepauzeerd als ik hulp accepteer?
Ja, als de gemeente ons laat weten dat u hulp wilt, krijgt u 30 dagen uitstel om de rekeningen te betalen. Let op, dit geldt voor de rekeningen die op dat moment nog niet betaald zijn. Als er nieuwe rekeningen komen, dan moet u die wel betalen. Anders start ook voor deze rekeningen de incassoprocedure. Het is dus belangrijk dat u nieuwe rekeningen wél op tijd betaalt.
-
Welke gegevens sturen jullie naar de gemeente?
Wij sturen de volgende gegevens naar de gemeente:
- Klantnummer
- Geslacht
- Voorletters en achternaam
- Geboortedatum
- Adresgegevens
- Het bedrag van de betalingsachterstand
-
Welke organisaties sturen gegevens over achterstanden door aan de gemeente?
De drinkwaterbedrijven, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars geven vanaf 1 januari 2021 de achterstanden door aan de gemeente.