Incassoproces

Op deze pagina vindt u informatie over ons incassoproces.

Heeft u een betalingsachterstand? Wij kunnen u op de volgende 3 manieren helpen:

  • Vraag ons om een betalingsregeling. Neem hiervoor contact op.
  • Vraag ons om voor u contact op te nemen met uw gemeente. Wij geven dan uw contactgegevens, klantnummer en de hoogte van uw schuld aan hen door. Wij hebben hiervoor wel uw goedkeuring nodig. Het formulier om ons goedkeuring te geven vindt u hier.
  • U kunt ook zelf hulp zoeken om uw schuld op te lossen. Neem hiervoor contact op met uw gemeente.

Uitstel van betalen. U regelt dit gemakkelijk via Mijn Vitens

Lukt het u niet om op tijd te betalen? Voorkom hogere kosten en vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens.

  • Rekening

    U ontvangt een rekening. U heeft 14 dagen om te betalen, na ontvangst van de rekening. Het kan om een termijnfactuur, een jaarafrekening/eindafrekening of een ander soort rekening gaan.

  • Herinnering

    U ontvangt een (gratis) herinnering. U heeft 15 dagen om het openstaande bedrag te betalen. Er worden nog geen incassokosten in rekening gebracht.

  • Aanmaning

    U ontvangt een aanmaning. Het bedrag dat u nog aan ons moet betalen is verhoogd met € 17,50 incassokosten. U heeft 7 dagen om deze rekening te betalen.

  • Incassobezoek

    Een Vitens medewerker komt bij u langs. Hier zijn extra kosten aan verbonden.

  • Aankondigingsbrief afsluiten drinkwater

    Als u nog niet heeft betaald, ontvangt u een brief waarin wij u melden dat een Vitens medewerker bij u langskomt. U kunt dan alleen nog het openstaande bedrag met pin (niet contant!) betalen. Doet u dat niet, dan sluiten wij uw drinkwatertoevoer af.
    De aansluitkosten moet u zelf betalen. Ook schakelen wij een deurwaarder in. Dit zorgt voor extra kosten die u ook moet betalen.

  • Afsluiten drinkwater toevoer

    Als uw water wordt afgesloten, dan moet u alle openstaande rekeningen en extra kosten eerst aan ons betalen. Dan pas gaan wij uw drinkwater weer aansluiten. Het bedrag kunt u terugvinden op het afsluitkaartje dat bij u is achtergelaten.

Incassokosten

  • Bij het versturen van de aanmaning brengen wij voor de eerste keer incassokosten in rekening. Dit bedrag is € 17,50.
  • Betaalt u dan nog niet binnen 7 dagen? Dan komt er nog eens € 22,50 aan incassokosten bij.
  • Het totale bedrag dat wij aan incassokosten in rekening brengen is maximaal € 40,00. Dit is het wettelijk vastgestelde minimale tarief volgens de Wet Incassokosten (WIK). De hoogte van het bedrag dat u nog aan ons moet betalen, maakt niet uit voor de incassokosten.

Afsluiting drinkwater

Als u de rekening niet betaalt, gaan wij uw drinkwater afsluiten. Als u daarna de rekening alsnog volledig betaalt, sluiten wij uw water weer aan. De kosten voor het aansluiten zijn € 224,50. Dit zijn kosten die u óók aan ons moet betalen.

Kunnen wij uw drinkwater niet afsluiten? Dan geven wij de deurwaarder de opdracht om het openstaande bedrag bij u te innen. Dit zorgt voor extra hoge kosten die u ook moet betalen.

Medische verklaring
Ontstaat er bij u of bij één van uw huisgenoten een groot risico voor de gezondheid als u geen drinkwater heeft? Stuur ons dan meteen een medische verklaring. Download het formulier hier.

Voorkomen is beter dan genezen

Betalen

Betaal de termijnfactuur voor de vervaldatum. U voorkomt hiermee dat wij extra kosten in rekening kunnen brengen.

Hulp bij betalen

Lukt het u niet om op tijd te betalen? Voorkom hogere kosten en vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens.

Stap over op automatische incasso

Vergeet u vaak uw termijnfactuur te betalen? Stap dan over op automatische incasso, u doet dit eenvoudig hier.

  • Waarom moet ik incassokosten betalen?

    Als u de rekening niet betaalt, sturen wij u eerst een herinnering. Wij maken kosten om u rekeningen te sturen. Deze kosten worden incassokosten genoemd. Wij hebben de wettelijke minimale incassokosten van € 40,00 gesplitst. U als u na de herinnering niet betaalt, brengen wij € 17,50 in rekening bij de eerste aanmaning. Als u dan nog niet betaalt, brengen wij pas de rest in rekening ( € 22,50) bij de tweede aanmaning. Het bedrag van € 40,00 is vastgelegd in de Wet Incasso Kosten (WIK).

  • Ik kan mijn rekening nu niet betalen. Kan ik een uitstel krijgen?

    Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. U kunt daarom per rekening één keer uitstel van betaling aanvragen. Vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens.  

    Hoe vraag ik een uitstel aan? 

    • Ga naar 'Rekeningen'. Hier ziet u uw openstaande rekening(en).
    • Klik op de rekening waar u uitstel voor wilt aanvragen
    • Klik op 'Kies een betaalmethode'. U hoeft niet gelijk te betalen.
    • Kies op 'Verleng de betaaldatum'. U ziet gelijk de nieuwe betaaldatum.
    • Kies voor 'Ja, ik wil uitstel van betalen'.

    Het is gelukt! U ziet gelijk wat de nieuwe betaaldatum is. Die sturen wij u ook toe per e-mail of post. 

    Log hier in Mijn Vitens om een uitstel aan te vragen
  • Water afgesloten, wat nu?

    Als uw water is afgesloten, dan moet u ons eerst alle rekeningen betalen. Pas dan gaan wij uw drinkwater weer aansluiten. Op het afsluitkaartje dat bij u is achtergelaten, staat hoe hoog het bedrag is dat u ons nog moet betalen.

    Als u het bedrag aan ons betaald heeft, dan kunt het bewijs van betaling voor 12.00 naar ons toesturen. Wij proberen dan diezelfde werkdag het water weer bij u aan te sluiten. Zorg ervoor dat alle kranen dicht zijn om waterschade te voorkomen. Klik hier om een betaalbewijs toe te sturen. 

    Kunt u het bedrag niet betalen, schakelt u dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Zij kunnen uw situatie bekijken en u verder helpen.

    Het inschakelen van een schuldhulpinstantie betekent niet dat het drinkwater weer wordt aangesloten. Hiervoor moeten alle openstaande bedragen en extra kosten betaald zijn.

    Hoe stuur ik een betaalbewijs op?
  • Vroegsignalering van schulden

    Vitens werkt samen met een aantal gemeenten om klanten met schulden vroegtijdig te bereiken en helpen. De drinkwaterrekening is meestal de laatste rekening die mensen niet kunnen betalen. Als het toch zover komt, is er vaak meer aan de hand. Vitens en andere partners van eerste levensbehoeften melden daarom betalingsachterstanden bij de gemeente.

    Heeft Vitens een afspraak met de genoemde gemeente? Dan stuurt Vitens de gegevens van klanten door als de waterrekening drie maanden niet betaald is. Wanneer ook een andere partij een betalingsachterstand van dezelfde klant meldt bij de gemeente, kan de gemeente actie ondernemen om hulp te bieden. Het doel is om grotere schulden te voorkomen.

  • Formulier Aanmelden schuldhulpverlening

    Heeft u hulp nodig om uw schulden op te lossen? Wij kunnen u aanmelden bij een instantie in uw gemeente die u hier mee helpt. 

    Klik hier voor meer informatie
  • Formulier Medische verklaring

    Heeft het afsluiten van uw drinkwatertoevoer ernstige gevolgen voor uw gezondheid of die van uw huisgenoot? Dan kunt u afsluiting voorkomen door het formulier Medische verklaring op te sturen. Vul het formulier helemaal in en laat het ondertekenen door een niet behandelend arts. Dit is een andere arts dan uw eigen arts. Na ontvangst bepalen wij of wij het drinkwater afsluiten of niet.

    Let op: Het opsturen van dit formulier zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen! Als u openstaande bedragen heeft, moet u wel meteen betalen.

    Stuur het formulier terug naar:

    Vitens N.V.
    Postbus 1205
    8001 BE ZWOLLE

  • Ik krijg een brief van de deurwaarder, wat moet ik doen?

    Heeft u al een brief van de deurwaarder ontvangen? Dan is het niet meer mogelijk om met ons een betaalafspraak te maken. Wij raden u aan om contact op te nemen met de deurwaarder. Zij helpen u verder. Neem contact op met Syncasso.