- 3 weken geleden bijgewerkt.
Saxion bespaart 14,7% water dankzij Be Waterwise-campagne
Met een flinke lading stickers, posters en informatieve borden realiseerde hogeschool Saxion een waterbesparing van 14,7% tijdens een pilot van Vitens. 'En het mooie is dat we deze besparing hebben bereikt zonder dat mensen er bewust mee bezig waren', vertelt Dennis Zwepink, Adviseur Technische Bedrijfsvoering bij Saxion.

In welk gebouw hebben jullie de pilot uitgevoerd?
'Aanvankelijk was het plan om de pilot in een kleiner gebouw uitvoeren. Het leek ons makkelijker om een kleiner gebouw te testen. Door de aanwezigheid van een slimme watermeter viel de keuze uiteindelijk op het hoofdgebouw. Het Ko Wierenga-gebouw is ruim 65.000 vierkante meter groot. Een enorme uitdaging dus, maar Vitens wilde deze graag aangaan. Het gebouw, waar dagelijks zo'n 7.000 studenten en medewerkers rondlopen, hebben we voorzien van diverse waterbesparende elementen. We hebben stickers in toiletten aangebracht, zandlopers bij kranen en douches geplaatst en informatieborden en tafelkaartjes neergezet. Met vier mensen zijn ze daar een halve dag mee bezig geweest.'
Wat voor resultaten hebben jullie bereikt?
'De resultaten waren aanzienlijk. Over drie metingen werd consistent waterbesparing aangetoond: 17,6% in de eerste meting, 11,3% in de tweede en 15,0% in de derde meting. Gemiddeld kwam dit neer op een significante besparing van 14,7%. Verder heeft Vitens enquêtes uitgezet. Ook hieruit kwam een positief beeld. Als we de voor- en nameting met elkaar vergelijken, zien we een significante toename in positieve attitude ten opzichte van waterbesparing. Ook zien we een significante toename in gedragsintentie om water te besparen. Mensen zijn dus meer gaan nadenken over bewust watergebruik en hebben door het pakket een hogere intentie om water te besparen. Het grappige is dat ook veel studenten en medewerkers in de enquêtes aangaven niet heel bewust water bespaard te hebben. Toch hebben we als Saxion een flinke waterbesparing gerealiseerd. Dat betekent dat mensen onbewust toch rekening zijn gaan houden met hun waterverbruik, ook al zijn ze daar niet heel actief mee bezig geweest.'
Wat voor gedragsveranderingen hebben jullie kunnen meten?
'De effecten van de campagne werden niet alleen zichtbaar in het water besparen, maar ook in de houding van studenten en medewerkers, merkten we uit de enquête. Deze resultaten werden bereikt zonder aanvullende communicatie. Op verzoek van Vitens hebben we minimaal gecommuniceerd, zodat mensen echt alleen op basis van het pakket geïnformeerd werden. Het onbewuste gedrag dat ontstond, kwam dus echt door de materialen zelf.'

Waar liepen jullie tegenaan bij het bevestigen van het materiaal?
'De eerste uitdaging waar we tegenaan liepen was dat onze schoonmaak direct begon met het verwijderen van de stickers uit de toiletten. We moesten snel ingrijpen en uitleggen dat dit onderdeel was van een officiële pilot. Een andere vraag die opkwam betrof de duurzaamheid van de materialen.'
Wat zijn de praktische tips van Dennis Zwepink?
- Betrek je hele team bij het proces. Ook de schoonmakers: zorg dat je hele team van onder tot boven op de hoogte is. Zo voorkom je dat de schoonmakers de muren al druk aan het reinigen zijn voor de pilot is begonnen.
- Houd rekening met de grootte van het gebouw voor het plannen van de tijd. Omdat wij zo’n groot gebouw hebben beplakt, heeft het vier mensen een halve dag gekost. Het is misschien even een investering, maar de stickers hangen er nog steeds. Je hebt er dus verder geen omkijken meer naar.
Wat zijn jullie plannen voor verdere verduurzaming?
'De pilot past goed bij de ambities van Saxion op het gebied van waterbesparing. We hebben een wettelijke verplichting om in 2035 20% water te besparen. Als je dan met zoiets simpels als stickers al bijna 15% kunt besparen, is dat heel fijn. We hebben een lectoraat International Water Technology, waar we onderzoek doen naar waterhergebruik. We pompen als Saxion best veel water weg omdat we wat dieper liggen met ons gebouw. Dat water zouden we kunnen hergebruiken voor bijvoorbeeld toiletspoeling. Met dat soort innovaties hopen we niet alleen onze eigen doelstellingen te halen, maar ook het MKB te kunnen informeren over waterbesparende mogelijkheden. Het mooiste aan deze pilot is dat je ziet dat de grootste besparing vaak in houding en gedrag zit. Als je met het plakken van stickers al zo'n effect bereikt, is dat natuurlijk fantastisch.'Lees ook:
Ook water besparen?
Wil je ook het waterverbruik op jouw hogeschool of universiteit verminderen? Vraag dan vandaag nog een gratis waterbesparingspakket aan.
