Tips en advies
-
Wat kan ik doen om water te besparen?
De slimste wijs met drinkwater-bespaartips staan per thema in een handig overzicht. Kies vooral zelf op welk gebied u wilt besparen: douche, wc, tuin, vaatwasser, wasmachine, zwembad en overig. Alle beetjes samen zorgen voor ons drinkwater van morgen.
Alle waterbespaartips -
Moet ik onthardingspoeder in de vaatwasser of wasmachine gebruiken?
Lees hier meer over op onze servicepagina over Waterhardheid.
-
Wanneer moet ik de kraan laten doorlopen?
Ons drinkwater behoort tot het schoonste in de wereld. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen.
Nieuwbouwwoning
Als u in een nieuwbouwwoning gaat wonen, is het verstandig dat u een paar maanden lang ’s morgens de kranen een minuut openzet. In nieuwe leidingen en/of kranen kunnen verhoogde concentraties metalen zitten die worden afgegeven aan het water.
Nieuwe kraan
Hebt u in uw woning een nieuwe kraan geplaatst of de leidingen vernieuwd? Laat dan voor gebruik de kraan even open staan om de leidingen door te spoelen. Zo voorkomt u dat u ongewenste stoffen binnen krijgt.
Na een vakantie
Als er een periode niemand in huis geweest is, dan staat het water in de leiding in huis stil. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Daarbij wordt geadviseerd – om elk risico uit te sluiten – de douchekop in een volle emmer met water te laten lopen, zodat er geen damp ontstaat.
-
Zijn er milieuvriendelijke middelen tegen kalkaanslag?
U leest hier meer over op onze servicepagina Waterhardheid.
-
Geef vorst geen kans
Als Nederland getrakteerd wordt op strenge vorst hebben onze waterleidingen nét even wat meer zorg nodig dan in warmere seizoenen.
Vitens zorgt dat het drinkwater altijd – dus ook als het vriest – zonder problemen de Nederlandse huizen binnen kan stromen. Vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, bent u zelf verantwoordelijk voor een goede doorstroming van de leidingen en onderhoud van de watermeter.
Een aantal belangrijke tips waarmee u bevriezing van de waterleiding en watermeter kunt voorkomen:- Draai alle radiatoren van de verwarming open.
- Zet de thermostaat ’s nachts en bij afwezigheid niet lager dan 14ºC.
- Bij afwezigheid van meer dan een paar weken: tap alle binnenleidingen af.
- Isoleer de ruimte waarin de watermeter en de hoofdkraan zich bevinden.
- Maak kieren en tochtnaden van die ruimte dicht.
- Plaats een plaat isolatiemateriaal tegen de gevelwand.
- Let erop dat de ruimte wel geventileerd moet worden als er zich een gasmeter in bevindt.
Onze monteurs staan klaar
Mocht de leiding of meter tóch bevriezen, dan komen wij deze uiteraard zo snel mogelijk vervangen. Onze storingsmonteurs staan dag en nacht paraat om er in geval van problemen voor te zorgen dat iedereen tóch gewoon water heeft.
Let op: de kosten voor de reparatie of vervanging van leidingen en de watermeter in de woning, zijn voor uw rekening. Laat het dus niet zover komen en volg bovenstaande tips op!
Bekijk ook onze winterwatertips! -
Ik wil een schadeclaim indienen
Vervelend dat u schade heeft. Uw eigen verzekeraar vergoedt in de meeste gevallen de schade. Als uw verzekeraar de schade niet vergoedt, dan kunt u Vitens misschien aansprakelijk stellen. Houd rekening met het volgende:
Wij zijn niet verantwoordelijk in de volgende gevallen:- Schade aan de (binnen)leidingen in uw woning (dit zijn de leidingen vanaf de watermeter).
- Schade door bevriezing van de (binnen)leidingen of de watermeter.
U kunt ons aansprakelijk stellen bij:
- Schade door vuil water.
- Schade door een lek in de waterleiding.
- Directe schade door werkzaamheden van Vitens (bijv. een reparatie of een meterverwisseling).
Vitens is niet altijd aansprakelijk voor de schade. Dan wordt de schadeclaim afgewezen. Aansprakelijkheid betekent ook niet altijd dat alle schade vergoed wordt. Zo is de aansprakelijkheid voor schade in een aantal gevallen beperkt of uitgesloten. Dit staat omschreven in de Algemene Voorwaarden van Vitens.
Indienen schadeclaim
Bij het indienen van een schadeclaim stuurt u de nota’s, (herstel)offertes of ander bewijs van de schade mee met het schadeformulier. Beschadigd materiaal moet u voorlopig bewaren. Daarnaast adviseren wij u om foto’s te maken. Dit geeft ons een goed beeld hoe de situatie was zoals u die heeft aangetroffen. Bij grote materiële schade zal Vitens mogelijk een schade-expert aanwijzen voor onderzoek.
- Schade moet binnen vier weken na het ontstaan ingediend zijn bij Vitens. Gebruik voor het mogelijk aansprakelijk stellen van Vitens het digitale schadeformulier.
- Wij kunnen uw schadeclaim alleen in behandeling nemen als u bij het invullen van het digitale schadeformulier ook de afwijzing van uw verzekeraar bijvoegt.
Let op!
Op dit moment hebben wij een achterstand bij de behandeling en beoordeling van schadeclaims. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat u een inhoudelijke reactie van ons krijgt. Alvast bedankt voor uw geduld en begrip.
-
Nieuwsbrief aan- en afmelden
Heeft u interesse in de Vitens-nieuwsbrief? Meld u aan met uw e-mailadres en ontvang handige bespaartips en het laatste nieuws over uw drinkwater.
Wilt u de nieuwsbrief op een ander e-mailadres ontvangen?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u uw e-mailadres veranderen.Wilt u zich afmelden voor de nieuwsbrief?
Via de link onderaan de nieuwsbrief kunt u zich afmelden.Let op: wilt u ook het e-mailadres aanpassen waarop u klantadministratie ontvangt? Log dan in op Mijn Vitens of neem contact op met de klantenservice.