Storingen en kookadvies

  • Mijn water is bruin. Wat nu?

    Lees hier meer over op onze servicepagina Bruin water.

  • Er komt geen water uit mijn kraan. Wat moet ik doen?

    Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen.

  • Ik heb een lekkage. Wat nu?

    Heeft u een lekkage vóór de watermeter? Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis). Is de lekkage ná de watermeter? Neem dan contact op met een loodgieter of de woningeigenaar.

    Storingsdienst bellen
  • Ik heb geen warm water meer. Wat nu?

    Wat vervelend dat u geen warm water heeft. Wij leveren alleen het koude water aan uw woning. 
    Heeft u dus nog wel koud water? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen.

    Het kan zijn dat er iets mis is met uw warmwatertoestel (ketel/boiler). Neem dan contact op met uw verhuurder of een installateur. Als u stadsverwarming heeft, neem dan contact op met uw netbeheerder.

  • Waarom hoor ik getik in mijn binnenleidingen?

    Is het geluid begonnen na aankoop van een apparaat dat water verbruikt? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die geluid kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen.

    Is er kortgeleden iets aan de leidingen in uw woning veranderd?
    Dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur. Als dat zo is, kunt u het beste contact opnemen met een installateur of uw verhuurder.

    Is dit geluid begonnen nadat uw watermeter is verwisseld?
    De nieuwe watermeter heeft een “inlooptijd” van 6 weken. Daarna zou hij geen geluid meer mogen maken. Heeft u toch nog last van geluid van uw watermeter, neem dan contact met ons op via het gratis storingsnummer.

  • Ik zie een lekkage op straat. Wat nu?

    Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer.

    Storingsdienst bellen
  • Waarom heb ik last van lage waterdruk?

    Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

    Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

    Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

    Als de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte) kunnen we de vraag soms niet aan. We werken dan op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verdelen we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

    Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer.

  • Mijn watermeter is bevroren. Wat nu?

    Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer.  

    Storingsdienst bellen
  • U heeft een kookadvies gekregen. Wat is dit, en wat betekent dit voor u?

    Lees hier meer over op onze servicepagina Kookadvies.

  • Vergoeding bij lekkage?

    In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

    Heeft u meerverbruik bij een lekkage?

    • Huurwoning: Neem eerst contact op met uw woningbouwvereniging en/of verhuurder. Krijgt u geen vergoeding van de woningbouwvereniging en/of uw verhuurder, dan kunt u mogelijk ,onder voorwaarden, in aanmerking komen voor een  coulancevergoeding. 
    • Koopwoning: Neem eerst contact op met uw opstalverzekering voor een vergoeding. Krijgt u geen vergoeding? Dan kunt u mogelijk, onder voorwaarden, in aanmerking komen voor een coulancevergoeding.

    Wilt u weten of u in aanmerking komt voor de coulancevergoeding, neemt u dan telefonisch contact met ons op.

    Neem contact met ons op
  • Wanneer betaal ik voor het repareren van storingen?

    Als u de storing zelf heeft veroorzaakt betaalt u zelf. Maar ook als u de storing had kunnen voorkomen betaalt u zelf.

    Een paar voorbeelden:

    • Het vervangen van een bevroren watermeter betaalt u zelf. U kon dit voorkomen door de watermeter in te pakken.
    • U heeft een waterleiding geraakt bij het graven van een vijver. De kosten voor het repareren van deze leiding zijn voor u.
  • Condens of lekkage?

    Bekijk hier eerst of het gaat om condens of een lekkage.

    Condens is vocht in de lucht dat zich verzamelt op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te na te gaan of het om een lekkage of condens gaat, maakt u de watermeter droog. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er een lekkage. Dan kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.

    Duurt het langer dan vijf minuten voordat de watermeter of koppeling weer nat is, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te luchten. Dit kan helpen om condens tegen te gaan of te voorkomen.

    Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer.

  • Wat te doen bij een lekkage of een storing in mijn binneninstallatie?

    Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen.