Rekeningen
-
Kan ik de rekeningen die ik nog moet betalen ook online zien?
U kunt de rekeningen die u nog moet betalen online zien. Lees hier meer over op onze servicepagina Rekeningen.
-
Uw eindafrekening uitgelegd
Een eindafrekening krijgt u alleen als u verhuist en u zich afmeldt.
Op deze eindafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten vanaf uw laatste periodeafrekening tot de datum van uw sleuteloverdracht.
Als u daarvoor nog geld moet bijbetalen wordt dit automatisch van uw rekening geïncasseerd, of u kunt dit zelf overmaken. Krijgt u geld van ons terug? Dan maken we dit automatisch over naar uw rekeningnummer (IBAN).
-
Kan ik het bedrag van mijn termijnrekening (online) aanpassen?
Ja, u kunt zelf uw termijnbedrag aanpassen. Ga hiervoor naar Mijn Vitens.
-
Uw jaarafrekening uitgelegd
Op uw jaarafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten.
Bekijk ook de uitleg op onze servicepagina Rekeningen. -
De heffingen op uw rekening uitgelegd
Het kan zijn dat wij belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Woont u niet in deze gemeenten, dan worden deze heffingen ook niet bij u in rekening gebracht. Heeft u vragen over deze heffingen, neem dan contact op met uw gemeente.
U kunt de volgende heffingen op uw rekeningen tegenkomen:- Precarioheffing. Per 1 januari 2022 mogen gemeenten geen precario meer heffen. Deze gemeentelijke belasting werd in 2021 nog door vijf gemeenten via de drinkwaterrekening van Vitens aan klanten doorberekend. Het gaat om Dronten, Lelystad, Wijk bij Duurstede, Zeewolde en Wageningen. Hierdoor valt de waterrekening voor klanten uit deze gemeenten in 2022 lager uit.
- Rioolheffing. U betaalt dit voor het lozen van afvalwater op de gemeentelijke riolering. De hoogte van deze heffing is afhankelijk van uw waterverbruik. Vitens int deze heffing in de gemeenten Aalten, Ameland, Berkelland, Brummen, Doesburg, Duiven, Montferland, Schiermonnikoog (Friesland), Oost Gelre en Winterswijk (Gelderland).
-
Uw termijnfactuur uitgelegd
Wij berekenen het bedrag voor het water aan de hand van uw (verwachte) jaarverbruik. Het kan zijn dat wij ook belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Is dit het geval, dan ziet u dit terug op de uitleg van uw termijnfactuur op uw jaarafrekening.
Lees hier meer over of bekijk de video op onze servicepagina Rekeningen. -
Kan ik alleen een periodeafrekening ontvangen? (1x per jaar betalen)
Dit is niet mogelijk.
Op onze servicepagina Betalen leest u welke betaalwijzen wij bieden. -
Wat is AcceptEmail?
Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro waarmee u uw factuur bij Vitens direct kunt betalen. De betaling van een AcceptEmail vindt plaats via iDeal, een veel gebruikte, gemakkelijke en veilige betaalmethode op internet. In Nederland is betalen via iDeal bij de meeste banken mogelijk. De betaling gaat via de bank en de rekening die u zelf hebt gekozen.
Hoe herkent u een veilige AcceptEmail van Vitens?
Het logo van Vitens en AcceptEmail zijn duidelijk zichtbaar bovenaan de e-mail:
De AcceptEmail die Vitens verstuurt, bevat informatie die alleen bekend is bij Vitens en bij u als klant, zoals bijvoorbeeld uw klantnummer. AcceptEmail is geen directe link naar iDeal; u komt eerst op de internetpagina van AcceptEmail en pas daarna op de pagina van uw bank waar u veilig kunt betalen via iDeal.
Het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website bevat dezelfde tekst.
De internetpagina is altijd https://transaction.acceptemail.com (controleer de ‘s’ in ‘https’).
Meer informatie kunt u vinden op acceptemail.com/nl en op onze servicepagina over Phishing. -
De nummers op mijn factuur kloppen niet
Het kan voorkomen dat het bedrag op uw factuur lager is dan u gewend bent. Het is ook mogelijk dat het betalingskenmerk of rekeningnummer niet klopt.
Dit komt doordat het cijfer ‘5’ ontbreekt. In sommige gevallen wordt dit cijfer niet weergegeven als u uw factuur met het programma Acrobat Reader bekijkt of print. Mogelijk heeft u een oudere versie van dit programma op uw computer geïnstalleerd. Wij raden u aan om de nieuwste versie te downloaden. Dit is gratis.
Werkt dit niet of heeft u vragen over uw factuur? Neemt u dan contact met ons op. -
Ik krijg rekeningen over de periode dat ik niet meer op het adres woonde, hoe kan dat?
Hier kunnen meerdere redenen voor zijn:
- U heeft in de afgelopen weken uw woning opgezegd. Het kan dan zijn dat de rekening de opzegging heeft gekruist. Let op: de laatste rekening die u van ons ontvangt is de eindafrekening. Dit is de rekening waarop we uw verbruik verrekenen met de in rekening gebrachte termijnrekeningen. Deze dient u wel te betalen.
- Uw woning is nog niet opgezegd. In dat geval heeft u nog geen eindafrekening van ons ontvangen.
Lees meer over uw contract opzeggen op onze servicepagina Verhuizen.
-
Precarioheffing
Precariobelasting kan door een Nederlandse gemeente worden geheven over het hebben van voorwerpen op of boven of in de grond van de gemeente. Hierbij moet u denken aan pijpleidingen, elektriciteitskabels, buizen en funderingen. Deze belasting berekent Vitens door aan haar klanten in deze gemeenten. Hiermee voorkomen we dat klanten uit de rest van ons voorzieningsgebied moeten meebetalen aan een heffing van een gemeente waar zij niet woonachtig zijn.
Heeft u vragen over de precarioheffing? Dan kunt u terecht bij uw gemeente.
Jaartarief precario:
Tarief 2021
Gemeente
Excl. BTW
Incl. BTW
Dronten
€ 14,29
€ 15,58
Lelystad
€ 11,64
€ 12,69
Wijk bij Duurstede
€ 23,43
€ 25,54
Zeewolde
€ 21,55
€ 23,49
Wageningen € 24,79
€ 27,02 In 2017 heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen en is besloten dat precarioheffing vanaf 1 januari 2022 niet meer in rekening mag worden gebracht.
Klik hier voor meer informatie.
-
Ik ga verhuizen naar het buitenland en ik blijf eigenaar van een woning. Kan ik het bedrag van mijn termijnrekening aanpassen?
Dit is mogelijk. U kunt uw termijnrekening aanpassen naar het leegstandtarief.
Het bedrag van uw termijnfactuur kunt u alleen naar het leegstandtarief wijzigen door contact op te nemen met onze afdeling Klantenservice. -
De PDF bijlage opent niet. Wat nu?
Als u het Windows 10 Outlook Mailprogramma gebruikt kan het voorkomen dat de PDF bijlage ontbreekt bij de e-mail.
Kijkt u eens in uw rekeningoverzicht in Mijn Vitens. Daar vindt u uw rekeningen terug.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. -
Ik verwachtte een e-mail met een rekening, maar ik heb niets ontvangen. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat de Firewall die u gebruikt deze e-mail tegen houdt. Ook kan het zijn dat onze e-mail in uw Spam-box terecht is gekomen.
Kijkt u eens op Mijn Rekeningen. Daar vindt u uw rekeningen terug.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.
Uw facturen bekijken en betalen
Met een Mijn Vitens account kunt u altijd uw facturen inzien en betalen of uw termijnbedrag wijzigen.