Veelgestelde vragen over Rekening en betalen

Bekijk uw rekeningen

Regel het zelf. Al uw rekeningen kunt u inzien in uw account. 



Betaalmethoden

Betaal makkelijk en op tijd uw rekening(en). Liever zelf overmaken? Bekijk de mogelijkheden in uw account.


  • Wanneer moet ik betalen?

    Op uw rekening staat hoeveel tijd u heeft om te betalen. Heeft u uw rekening niet op tijd betaald? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk.
    Ga naar uw rekeningenoverzicht en betaal meteen via iDeal.

    Naar mijn rekeningoverzicht
  • Ik word afgesloten van drinkwater, maar dit heeft ernstige gevolgen voor mijn gezondheid. Wat nu?

    Heeft het afsluiten van uw drinkwater ernstige gevolgen voor uw gezondheid of die van uw huisgenoot? Dan kunt u afsluiting voorkomen door het formulier Medische verklaring op te sturen. Vul het formulier helemaal in en laat het ondertekenen door een niet behandelend arts. Dit is een andere arts dan uw eigen arts. Na ontvangst bepalen wij of wij het drinkwater afsluiten of niet.

    Let op: het opsturen van dit formulier zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen!
    Heeft u openstaande bedragen? Betaal die dan meteen. 


    Stuur het formulier terug naar:

    Vitens N.V.
    Postbus 1205
    8001 BE ZWOLLE

  • Hoe lang doet Vitens er over om mijn betaling te verwerken?

    Uw betaling wordt binnen 3 werkdagen verwerkt.

  • Waarom worden er extra kosten in rekening gebracht?

    Wij begrijpen dat u liever geen extra kosten betaalt. Lukt het niet om uw rekening op tijd te betalen? Dan helpen wij u graag om extra kosten te voorkomen. U kunt dan bijvoorbeeld uitstel op de rekening zetten of een betalingsregeling met ons afspreken. Kijk hiervoor op Betalen.

    Als u toch te laat bent met betalen sturen wij eerst een kosteloze herinnering en een sms als extra herinnering. Zo kunt u nog betalen voordat wij extra kosten in rekening hoeven te brengen. Betaalt u dan nog niet, dan sturen wij een aanmaning met extra kosten. Dit mogen wij volgens artikel 6:96 uit het Burgerlijk Wetboek doen.

    De extra kosten (incassokosten) die wij in rekening mogen brengen zijn minimaal 40 euro tot een maximum van 15% van het openstaande bedrag. In onze tarieven leest u wat de incassokosten zijn.

  • Ik betaal via automatische incasso, wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?

    U kunt de afschrijfdag zelf kiezen in Mijn Vitens. Valt de afschrijfdag op een feestdag of in het weekend? Dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven. De door u gekozen afschrijfdag kan hierdoor verschillen. 

    In Mijn Vitens kunt u zien wat er is afgeschreven en welke bedragen openstaan. 

    Naar Mijn Rekeningen
  • Waarom heb ik een betalingsherinnering (per sms) ontvangen?

    Wij sturen u een SMS om u eraan te herinneren dat u een opstaande rekening heeft. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaald. In de SMS staat alles om de rekening toch nog te kunnen betalen. Heeft u al betaald? Dan hoeft u niets te doen. 

    U kunt uw openstaande rekeningen ook bekijken in uw rekeningoverzicht in Mijn Vitens. Lees hier meer over op onze servicepagina Geldzaken.

    Naar mijn rekeningen
  • Ik heb een brief van het incassobureau ontvangen. Wat moet ik doen?

    De bedragen die u nog moet betalen zijn doorgegeven aan het incassobureau. Voor vragen over deze rekeningen moet u contact opnemen met het incassobureau.

    Wilt u de openstaande bedragen betalen? Dan moet u dit naar het incassobureau overmaken.

  • Ik kan mijn rekening niet betalen. Wat nu?

    Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om de rekeningen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.

    Naar de incassopagina
  • Mijn automatische incasso is mislukt. Wat nu?

    Dat kan gebeuren. Heeft u de rekening inmiddels al handmatig overgemaakt? Wij verwerken de betaling binnen drie werkdagen.

    Heeft u uw rekening nog niet betaalt? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk.

    Log in uw Mijn Vitens account om de betaling via iDeal te voldoen. 

    Log in Mijn Vitens
  • Kan ik in één keer voor het hele jaar betalen?

    Nee. Bij Vitens is het nog niet mogelijk om alle termijnbedragen vooraf in één keer te betalen. 

  • Waar kan ik mijn openstaande rekeningen zien?

    U kunt al uw rekeningen inzien in uw Mijn Vitens account. Bekijk hier uw: 

    • Openstaande rekening(en)
    • Jaarafrekening
    • Termijnrekening
    Log in Mijn Vitens
  • Hoe snel gaat mijn nieuwe manier van betalen in?

    Past u uw manier van betalen binnen 2 weken na het ontvangen van deze brief aan? Dan betaalt u de eerstvolgende termijn op de nieuwe manier. Past u uw manier van betalen later aan? Dan kan het zijn dat u nog 1 keer op de oude manier betaalt.

  • Wat is het rekeningnummer van Vitens?

    Hieronder vindt u het IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identification Code) van Vitens.

    Voor particulieren en MKB

    IBAN = NL94INGB0000869000
    BIC = INGBNL2A

    Groot zakelijke klanten

    IBAN = NL34INGB0009152522 
    BIC = INGBNL2A

    Zet bij uw betaling het betalingskenmerk van de rekening of uw klantnummer.


  • De PDF-bijlage opent niet. Wat nu?

    Als u het Windows 10 Outlook Mailprogramma gebruikt kan het voorkomen dat de PDF bijlage ontbreekt bij de e-mail.

    Kijkt u eens in uw rekeningoverzicht in Mijn Vitens. Daar vindt u uw rekeningen terug.

    Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

    Naar mijn rekeningoverzicht
  • Hoe is mijn jaarafrekening opgebouwd?

    Wat staat er op de jaarafrekening? 

    • De jaarafrekening laat zien of uw termijnbetalingen uw verbruik hebben betaald.
    • Heeft u minder verbruikt dan verwacht? Dan kan het zijn dat u geld terug krijgt.
    • Heeft u meer verbruikt? Dan vragen wij u indien nodig om bij te betalen.
    • Op de jaarafrekening staat ook uw nieuwe termijnbedrag. Dit termijnbedrag is berekend op basis van de dan geldende tarieven voor drinkwater en op uw laatst berekende jaarverbruik.
  • Hoe is mijn termijnfactuur opgebouwd?

    De kosten op uw rekening. 

    • Per 1 m³ water (1.000 liter) betaalt u € 1,04 (inclusief 9% btw).
    • Vastrecht: U betaalt jaarlijks vaste kosten voor het gebruik van de aansluiting.
    • Iedereen betaalt € 0,4578 per m³ (inclusief 9% btw) Belasting op Leidingwater (BoL) over de eerste 300 m³ per jaar.  
  • Ik heb een rekening gekregen, maar ik woon niet meer op dat adres. Wat nu?

    Hier kunnen meerdere redenen voor zijn:

    • U heeft in de afgelopen weken uw woning opgezegd. Het kan dan zijn dat de rekening de opzegging heeft gekruist. Let op: de laatste rekening die u van ons ontvangt is de eindafrekening. Dit is de rekening waarop we uw verbruik verrekenen met de in rekening gebrachte termijnrekeningen. Deze dient u wel te betalen.
    • Uw woning is nog niet opgezegd. In dat geval heeft u nog geen eindafrekening van ons ontvangen.
    Adres opzeggen
  • Ik verwachtte een rekening, maar heb niks ontvangen. Wat nu?

    Heeft u al in uw Spam folder gekeken? In Mijn Vitens vindt u al uw rekeningen terug. 

    Log in Mijn Vitens
  • Kan ik mijn afschrijfdag zelf kiezen?

     Ja. U kunt de afschrijfdag zelf kiezen in Mijn Vitens. De precieze datum van afschrijven kan per bank verschillen. Wanneer de afschrijfdatum op een feestdag of in het weekend valt, dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven.

    Afschrijfdatum aanpassen
  • Kan ik mijn rekeningen online inzien?

    Al uw rekeningen kunt u online bekijken.

    • De jaarafrekening
    • De termijnfactuur 
    • De eindafrekening
  • Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

    Uw termijnbedrag is opnieuw berekend op basis van de nieuwe tarieven. Als u wilt, kunt u uw termijnbedrag aanpassen in Mijn Vitens. Bijvoorbeeld omdat u weet dat u meer of minder water gaat verbruiken of omdat u het gewoon fijn vindt als het bedrag nog wat hoger staat.

    Termijnbedrag aanpassen
  • Waarom krijg ik een eindafrekening?

    Een eindafrekening krijgt u alleen als u verhuist en/of wanneer u zich afmeldt.

    Op deze eindafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten vanaf uw laatste periodeafrekening tot de datum van uw sleuteloverdracht.

    Als u daarvoor nog geld moet bijbetalen wordt dit automatisch van uw rekening geïncasseerd, of u kunt dit zelf overmaken. Krijgt u geld van ons terug? Dan maken we dit automatisch over naar uw rekeningnummer (IBAN).

  • Wanneer ontvang ik het tegoed van de jaarafrekening?

    Krijgt u geld terug van uw periodeafrekening? Dit bedrag maken wij binnen 14 dagen na de factuurdatum naar uw bankrekening over. Zijn er openstaande facturen, dan gebruiken wij uw betaling hiervoor.

    Als het bedrag meer dan €500 is, dan kijken wij uw factuur een keer extra na. Dit om te voorkomen dat u onterecht een bedrag krijgt wat u later weer terug moet betalen. Het uitbetalen van uw tegoed kan dan soms langer duren dan 14 dagen.

  • Wat is Accept-Email en hoe werkt het?

    Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro waarmee u uw factuur bij Vitens direct kunt betalen. De betaling van een AcceptEmail vindt plaats via iDeal, een veel gebruikte, gemakkelijke en veilige betaalmethode op internet. In Nederland is betalen via iDeal bij de meeste banken mogelijk. De betaling gaat via de bank en de rekening die u zelf hebt gekozen.

    Hoe herkent u een veilige AcceptEmail van Vitens?

    Het logo van Vitens en AcceptEmail zijn duidelijk zichtbaar bovenaan de e-mail:

    AcceptMail voorbeeld.

    De AcceptEmail die Vitens verstuurt, bevat informatie die alleen bekend is bij Vitens en bij u als klant, zoals bijvoorbeeld uw klantnummer. AcceptEmail is geen directe link naar iDeal; u komt eerst op de internetpagina van AcceptEmail en pas daarna op de pagina van uw bank waar u veilig kunt betalen via iDeal.

    Het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website bevat dezelfde tekst.

    De internetpagina is altijd https://transaction.acceptemail.com (controleer de ‘s’ in ‘https’).

    Meer informatie kunt u vinden op acceptemail.com/nl en op onze servicepagina over Phishing.

    Informatie over Phishing
  • Wat is rioolheffing?

    Het kan zijn dat wij belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Woont u niet in deze gemeenten, dan worden deze heffingen ook niet bij u in rekening gebracht. Heeft u vragen over deze heffingen, neem dan contact op met uw gemeente.

    Bij Rioolheffing betaalt u voor het lozen van afvalwater op de gemeentelijke riolering. De hoogte van deze heffing is afhankelijk van uw waterverbruik. Vitens int deze heffing in de gemeenten Aalten, Ameland, Berkelland, Brummen, Doesburg, Duiven, Montferland, Schiermonnikoog (Friesland), Oost Gelre en Winterswijk (Gelderland).