Veelgestelde vragen over Oplichting en phishing
Oplichting en Phishing
Nep e-mails, nep sms-berichten en mensen die doen alsof ze werknemer van Vitens zijn. Helaas horen wij steeds vaker dat u hiermee te maken krijgt.
Denkt u dat u een nepbericht over Vitens heeft ontvangen? Dan kunt u daar een melding van maken. Stuur uw melding en een kopie van het phishingbericht naar beveiligingsmelding@vitens.nl.
Wij onderzoeken voor u of het bericht phishing is. U krijgt binnen vijf dagen een reactie van ons.
Veelgestelde vragen
-
Klopt het dat een Vitens-medewerker langskomt om mijn waterkwaliteit te controleren?
Het kan kloppen dat er een medewerker van Vitens bij u langskomt om het water te controleren.
Onze monsternemers zijn elke dag onderweg om op allerlei plaatsen in ons gebied het water te controleren. De monsters laten wij onderzoeken in het lab. Wij doen dit om de kwaliteit van ons water te bewaken. Onze monsternemers komen zonder afspraak bij u langs.
Heeft u vragen over het onderzoek, dan kan de monsternemer het kaartje "Watermonster nemen" aan u geven. Daar staan de contactgegevens van het Vitens Laboratorium op.
Wilt u weten of u echt met één van onze medewerkers te maken heeft? Lees hier meer over op onze servicepagina Phishing. -
Hoe herken ik een vitens-medewerker?
Onze medewerkers kunnen altijd bewijzen dat ze van Vitens zijn met een pas van Vitens. Meestal dragen zij ook bedrijfskleding en rijden zij in een bedrijfsauto met ons logo.
Vraag onze medewerkers gerust om deze legitimatie, zij laten deze graag aan u zien. -
Hoe herken ik phishing?
Onze e-mails komen van @vitens.nl of @mail.vitens.nl. Wij sturen nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U mag dus geen andere namen in het 'Aan-veld' zien. Heeft u een nepmail ontvangen? Verwijder deze dan direct en maak nooit gebruik van linkjes in deze e-mails. Gebruik uw Mijn Vitens-account om daar uw nog te betalen rekeningen en persoonsgegevens na te kijken.
Meer informatie over phishing -
Er staat een medewerker van Vitens aan de deur, maar ik vertrouw het niet. Wat nu?
Soms is het nodig dat wij bij u thuis langskomen. Om uw watermeter, meterstand of de waterkwaliteit te controleren. Helaas soms ook om betalingen te krijgen als er te lang niet betaald is. Om welke reden wij ook bij u langskomen, onze medewerkers kunnen altijd bewijzen dat ze van Vitens zijn met een pas van Vitens. Meestal dragen zij ook bedrijfskleding en rijden zij in een bedrijfsauto met ons logo.
Vraag onze medewerkers gerust om deze legitimatie, zij laten deze graag aan u zien.
Wat als u het toch niet vertrouwt?
Neem dan het zekere voor het onzekere: Laat de persoon aan de deur niet binnen en neem contact op met ons en/of bel de politie.