Veelgestelde vragen over Storingen en werkzaamheden
Actuele storingen en werkzaamheden
Geen water, geen druk of bruin water? Het komt gelukkig bijna niet voor dat u hiermee te maken krijgt. Maar als dit wel het geval is wilt u graag weten wat er aan de hand is en vooral ook wanneer dit weer voorbij is. Daarom hebben de waterbedrijven een website gemaakt waarop u de storingen en werkzaamheden kunt zien.
Veelgestelde vragen
-
Hoe kan ik mijn leidingen beschermen tegen vorst en lekkages?
Bij kouder weer kunnen je watermeter of -leidingen bevriezen. Bereid je huis daarom goed voor door deze tips op te volgen. Zo voorkom je hoge reparatiekosten.
- Pak je watermeter in
- Tap je buitenkraan af
- Check op lekkages en/of condens
-
Ik heb een lekkage. Wat nu?
Heeft u een lekkage vóór de watermeter? Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis). Is de lekkage ná de watermeter? Neem dan contact op met een loodgieter of de woningeigenaar.
-
Ik heb een kookadvies gekregen. Wat nu?
Helaas kunnen we vooraf niet zeggen hoelang een kookadvies duurt. U ontvangt bericht van ons wanneer het koken van het drinkwater niet meer nodig is.
-
Ik heb geen warm water meer. Wat nu?
Wat vervelend dat u geen warm water heeft. Wij leveren alleen het koude water aan uw woning.
Heeft u dus nog wel koud water? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen.Het kan zijn dat er iets mis is met uw warmwatertoestel (ketel/boiler). Neem dan contact op met uw verhuurder of een installateur. Als u stadsverwarming heeft, neem dan contact op met uw netbeheerder.
-
Waarom hoor ik getik in mijn binnenleidingen?
Is het geluid begonnen na aankoop van een apparaat dat water verbruikt? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die geluid kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen.
Is er kortgeleden iets aan de leidingen in uw woning veranderd?
Dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur. Als dat zo is, kunt u het beste contact opnemen met een installateur of uw verhuurder.
Is dit geluid begonnen nadat uw watermeter is verwisseld?
De nieuwe watermeter heeft een “inlooptijd” van 6 weken. Daarna zou hij geen geluid meer mogen maken. Heeft u toch nog last van geluid van uw watermeter, neem dan contact met ons op via het gratis storingsnummer. -
Ik zie een lekkage op straat. Wat nu?
Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer.
-
Waarom heb ik last van lage waterdruk?
Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.
Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.
Als de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte) kunnen we de vraag soms niet aan. We werken dan op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verdelen we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.
Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer. -
Mijn watermeter is bevroren. Wat nu?
Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer.