‘Een wc-bespaarsticker zorgt op de juiste plek voor de juiste impuls’
Vlak tegen de Sallandse heuvelrug, omringd door natuur, is een duurzaam waterbeleid voor parkmanager Rutger Reints van Landal Greenparks De Hellendoornse Berg niet meer dan logisch. ‘Inmiddels prijken in 57 van de 200 vakantiewoningen op ons park de wc-bespaarstickers van Vitens op de wc’s, om onze gasten erop te attenderen om bij een kleine boodschap de kleine knop in te drukken. Dat geeft op de juiste plek net de juiste impuls, zonder afbreuk te doen aan het vakantiegevoel’, aldus Rutger.
Water besparen en een luxe vakantiegevoel gaan niet altijd lekker samen, begint Rutger zijn verhaal. ‘Onze gasten zijn op vakantie en willen ook een zeker gevoel van luxe ervaren. Dat wringt natuurlijk met het woord besparen. Daarom zoeken we altijd naar de juiste aanpak. De wc-stickers passen daar naar ons idee goed bij. Ze geven precies op de juiste plek de juiste impuls, zonder dat gasten een uitgebreide tekst hoeven te lezen. Die uitleg kunnen ze desgewenst wel lezen in de welkomstflyer, die elke gast bij aankomst ontvangt.’
Van 6 naar 3 liter water
Vorig jaar september is er op het Overijsselse park gestart met het renoveren van de badkamers in alle vakantiewoningen. Rutger: ‘Inmiddels staat de teller op 57 van de 200 woningen, waar een nieuwe badkamer met toilet en daarnaast nog een apart toilet zijn gerealiseerd. Op al deze nieuwe toiletten prijkt de wc-bespaarsticker. Als gasten voor de bespaarknop kiezen, gebruiken ze geen 6 liter maar slechts 3 liter drinkwater bij het doortrekken. Een mooie besparing.’
Grip op gedrag
Binnen Landal is een duurzame bedrijfsvoering belangrijk. ‘We zijn er trots op een gouden Green key keurmerk te hebben. Natuurbehoud is voor ons van groot belang. Duurzaam waterbeleid is hier onderdeel van. Nu hebben we binnen ons park grofweg twee grote stromen van waterverbruik. De één is het zwembad. De ander is het verbruik van water in de woningen. En juist op die laatste is het lastiger om grip te krijgen, omdat dit vooral gaat om gedrag. Toch is het ons vorig jaar al gelukt om een besparing van zo’n 3% te realiseren op het waterverbruik in de woningen. De wc-stickers hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen.’
Waardering van gasten
Vorige maand werd Landal in de Sustainable Brand Index (een onderzoek onder 12 duizend Nederlandse consumenten) opnieuw verkozen tot Industry Winner in de categorie Holiday parks. Dat gasten duurzaamheid belangrijk vinden, ervaart Rutger ook. ‘We horen regelmatig van onze gasten dat zij het waarderen dat wij ons inspannen om duurzaam met water om te gaan. Dat lezen we dan bijvoorbeeld terug op het enquêteformulier, dat we elke gast vragen om bij vertrek in te vullen.’
Wilt u uw gasten ook wijzen op het grote nut van de kleine knop? Neem contact op met uw accountmanager. Wij sturen ze graag toe.