U wilt uw meterstand doorgeven
Dit is zo gedaan. Wij leggen uit hoe.
Meterstand doorgeven
Wij hebben één keer per jaar uw meterstand nodig om uw jaarafrekening te berekenen. Maar ook als u verhuist hebben wij uw begin- of eindstand nodig. U ontvangt een bericht van ons als het tijd is om de stand door te geven.
Waar vind ik mijn watermeter?
Een watermeter zit in de kelder, meterkast, kruipruimte of in een centrale ruimte als u in een flat woont.
Welke cijfers moet ik doorgeven?
U hoeft alleen de zwarte cijfers van uw watermeter door te geven. De rode cijfers achter de komma noteert u niet.
Tip: maak een foto van de watermeter wanneer u de stand opneemt!
Uw meterstand doorgeven in 3 stappen
Stap 1: Meterstand opnemen
Lees de stand af van uw watermeter. U hoeft alleen de zwarte cijfers door te geven.
Stap 2: Ga naar onze website
Gebruik de link in onze meterstandenmail of klik hier om direct uw meterstand door te geven. Vul de gevraagde gegevens in.
Stap 3: Ontvang uw afrekening
U ontvangt uw afrekening binnen 4 weken nadat u de stand heeft doorgegeven.
-
Waarom moet ik zelf mijn meterstand doorgeven?
Om onze tarieven zo laag mogelijk te houden.
Wij leveren water aan 2,5 miljoen huishoudens. Dit zijn zo'n 5,6 miljoen klanten. Bijna al deze klanten hebben een Vitens watermeter. Wij hebben van al deze watermeters, één keer per jaar, de meterstand nodig. Maar, veel bewoners zijn overdag niet thuis. Dit maakt het erg duur om de meterstand bij u thuis op te komen nemen. Dus vragen wij u om de stand zelf door te geven. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand online doorgeven wanneer het u uitkomt.
U leest hier meer over op onze pagina Meterstanden. -
Ik heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven
Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge rekeningen ontvangt.
Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9192 of via Meterstand doorgeven.
Ik ben geen klant bij jullie
Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. -
Ik ben gebeld omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven
Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.
Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9192 of via Meterstand doorgeven.
Het adres dat de belrobot noemt is niet van mij.
Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. -
Condens of lekkage?
Bekijk hier eerst of het gaat om condens of een lekkage.
Condens is vocht in de lucht dat zich verzamelt op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te na te gaan of het om een lekkage of condens gaat, maakt u de watermeter droog. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er een lekkage. Dan kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.
Duurt het langer dan vijf minuten voordat de watermeter of koppeling weer nat is, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te luchten. Dit kan helpen om condens tegen te gaan of te voorkomen.
Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer. -
Wat is een tapwatermeter?
Dit leest u op onze pagina over uw watermeter.