Betalen
Op deze pagina vindt u alle informatie over betalen en verschillende manieren om te betalen.
Rekening betalen?
Betaal makkelijk en op tijd via automatische incasso. U heeft hier dan geen omkijken meer naar. Liever zelf overmaken? Dan kunt u kiezen voor een betaallink via e-mail (gratis) of per post met een QR-code (€ 2,01 per rekening incl. 9% btw).
Automatische incasso (gratis)
Vitens schrijft het termijnbedrag elke maand automatisch van uw rekening af. Dit is dé veiligste en makkelijkste manier.
Zelf overmaken (gratis)
Ontvang elke maand een termijnfactuur per e-mail en betaal deze zelf via iDeal.
Zelf overmaken: Papieren rekening
Ontvang elke maand een termijnfactuur per post en maak deze zelf over via internetbankieren of door de QR-code in de factuur te scannen. De kosten voor de papieren factuur zijn €2,01 (incl. 9% btw) per rekening.
Mijn betaalgegeven aanpassen
Wist u dat via Mijn Vitens uw betaalgegevens zelf kunt aanpassen. Hieronder vindt u ook andere opties die mogelijk zijn op Mijn Vitens met betrekking op uw facturen en betalingen.
- Rekening bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
Uw termijnbedrag
Bent u een nieuwe klant?
Indien u voor het eerst klant bent bij Vitens is het mogelijk om het termijnbedrag aan te passen. U betaalt in 12 termijnen. Hiervoor moet u eerst inloggen in Mijn Vitens. U kunt dan onder het kopje 'Geldzaken' en daarna 'Termijnbedrag aanpassen' uw aanpassing doorgeven.
Bent u een bestaande klant?
Dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen nadat u uw jaarafrekening heeft ontvangen . U ontvangt uw jaarafrekening binnen 4 weken na het doorgeven van uw meterstand. Ontvangt u een papieren rekening voor uw termijnen? Dan betaalt u vanaf dat moment ook 12 keer de kosten hiervoor.
Hulp bij betalen
Bij geldzorgen is het belangrijk om op tijd naar een oplossing te zoeken. Zo zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Maar liefst 98% van de mensen met een betalingsachterstand vindt een oplossing door om hulp te vragen.
Uitstel aanvragen
Kunt u een rekening even niet betalen? Dat kan gebeuren. Per rekening kunt u één keer uitstel van betaling aanvragen. Voorkom hogere kosten en vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens. Bent u niet op tijd bent met betalen van uw rekening? Dan start het incassoproces.
Een betalingsregeling
Heeft u problemen met betalen? Met een betalingsregeling kunt u in delen betalen. Neem contact met ons op om te bepalen of u in aanmerking komt. Wij helpen u graag verder.
Dit regelt u in Mijn Vitens
Zelf uw gegevens bekijken of aanpassen? Dit kan met een Mijn Vitens account.
U ontvangt een inlogcode op uw e-mailadres waarmee u veilig kunt inloggen. In Mijn Vitens regelt u al uw waterzaken:
- Bekijk en betaal uw rekeningen
- Uw gegevens bekijken en aanpassen
- Een uitstel van betaling aanvragen
-
Wat is het rekeningnummer van Vitens?
Hieronder vindt u het IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identification Code) van Vitens.
Voor particulieren en MKB
IBAN = NL94INGB0000869000
BIC = INGBNL2AGroot zakelijke klanten
IBAN = NL34INGB0009152522
BIC = INGBNL2A
Zet bij uw betaling het betalingskenmerk van de rekening of uw klantnummer. -
Binnen welke termijn / wanneer moet u betalen?
Op uw rekening staat hoeveel tijd u heeft om te betalen. Dit verschilt wel per soort rekening:
- Normale rekening. Binnen 14 dagen betalen.
- Herinnering. Binnen 15 dagen betalen.
- Aanmaning. Binnen 7 dagen betalen.
- Tweede aanmaning. Binnen 2 dagen betalen.
Heeft u uw rekening niet op tijd betaald? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk. Ga naar uw rekeningenoverzicht en betaal meteen via iDeal.
Meer informatie over Rekeningen en Betalen. -
Hoe lang doet Vitens er over om mijn betaling te verwerken?
Uw betaling wordt binnen 3 werkdagen verwerkt.
-
Kan ik kwijtschelding voor het water krijgen?
Nee, kwijtschelding van de kosten van drinkwater is niet mogelijk.
-
Ik heb een brief van het incassobureau ontvangen maar heb hier vragen over. Waar kan ik met mijn vragen terecht en aan wie moet ik nu betalen?
De bedragen die u nog moet betalen zijn doorgegeven aan het incassobureau. Voor vragen over deze rekeningen moet u contact opnemen met het incassobureau.
Wilt u de openstaande bedragen betalen? Dan moet u dit naar het incassobureau overmaken. -
Ik betaal via automatische incasso, wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?
U kunt de afschrijfdag zelf kiezen in Mijn Vitens. Valt de afschrijfdag op een feestdag of in het weekend? Dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven. De door u gekozen afschrijfdag kan hierdoor verschillen.
In Mijn Vitens kunt u zien wat er is afgeschreven en welke bedragen openstaan. -
Ik kan mijn rekening niet betalen. Wat nu?
Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om de rekeningen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.
Naar de incassopagina -
Kan ik een betalingsregeling krijgen?
Dit hangt af van uw situatie en hoe groot uw betaalachterstand is. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Contact opnemen